MónEconomia
Brussel·les lliga en curt Booking amb el nou marc per plataformes digitals

La Comissió Europea considera que l’agència de viatges en línia Booking ha de ser considerada com una de les grans plataformes digitals que funcionen com a “guardians d’accés” a serveis bàsics en la xarxa. És per això que, tenint en compte aquesta consideració, haurà de sotmetre’s en els pròxims sis mesos a les obligacions més estrictes antimonopoli previstes en la nova Llei europea per a Mercats Digitals (DMA) -una de les lleis més ambicioses que ha aprovat la Unió Europea (UE) en els darrers anys. Així ho ha deliberat aquest dilluns Brussel·les després del procés de revisió que es va posar en marxa el passat mes de març que portava per objectiu avaluar si la marca aconseguia els llindars establerts per a aplicar-li les noves regles amb les quals la UE vol evitar pràctiques abusives que limitin la competència de tecnològiques més petites.

Així doncs, pel que fa a Booking, la companyia té ara un termini de sis mesos per a complir amb les obligacions previstes per la nova normativa comunitària. En concret, l’agència de viatges en línia haurà de presentar un informe detallat de les mesures preses per a complir en aquest termini amb les seves noves obligacions. Ara bé, algunes de les disposicions que fixa la DMA s’han d’aplicar immediatament, com per exemple informar a Brussel·les de qualsevol concentració prevista en el sector digital. En cas de no complir amb les mesures establertes per la nova normativa, l’executiu comunitari podrà imposar multes de fins al 10% del volum de negoci global de la companyia incomplidora. Una sanció que, en cas de reincidència, escalarà fins al 20%.

Imatge d'arxiu d'una persona mirant el telèfon mòvil amb l'ordinador / Alejandro Escamilla - Unsplash
Imatge d’arxiu d’una persona mirant el telèfon mòvil amb l’ordinador / Alejandro Escamilla – Unsplash

Serveis que queden fora del “guardià d’accés”

En el mateix procés, els serveis comunitaris han decidit deixar fora de la categoria de “guardià d’accés” els serveis publicitaris de les xarxes socials X, antigament conegut com a Twitter, i de TikTok; encara que han iniciat en paral·lel una recerca de mercat que haurà d’avaluar en un màxim de cinc mesos el recurs de ‘X’ al fet que la plataforma en el seu conjunt sigui considerada “guardià” i, per tant, hagi de sotmetre’s al marc més dur. Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft van ser les primeres sis grans plataformes que Brussel·les va classificar com a “guardians d’accés” al setembre del passat any i, per això, estan ja sotmeses al control més estricte.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa