Brussel·les ha obert una investigació “exhaustiva” sobre la proposta de compra d’Air Europa per part del grup IAG, matriu d’Iberia, perquè, segons les seves conclusions preliminars, pot “reduir la competència en el mercat de passatgers aeris en diverses rutes curtes i llargues a Espanya”. D’aquesta manera, la compravenda d’aquesta aerolínia estaria bloquejada fins que l’organisme no vegi que hi ha un clar projecte que no posi en risc la competència del mercat. “Estem convençuts que l’operació és bona pels consumidors i per Espanya perquè, entre altres coses, reforçarà el hub de Madrid i enfortirà la connectivitat del nostre país”, han afirmat, però, des de l’aerolínia.
En un comunicat aquest dimecres, la Comissió Europea ha indicat que IAG i Air Europa són “rivals forts i propers” en l’oferta de vols dins d’Espanya, i amb sortida o destinació a l’Estat. Ara, l’executiu comunitari analitzarà la situació i emetrà una opinió sobre l’operació abans del 7 de juny. En concret, la CE considera que la integració d’Air Europa al grup IAG pot reduir la competència en rutes domèstiques dins d’Espanya, especialment les que no tenen alternativa en alta velocitat ferroviària, com les que uneixen la península amb les Balears o les Canàries. Fonts d’Iberia han explicat que l’opinió de la Comissió Europea ja és el que esperaven i que simplement es passa de la primera a la seva fase d’anàlisi per part de Competència.

Reducció d’aerolínies entre Madrid i Europa
Així mateix, Brussel·les té dubte sobre com afectaria l’operació a determinades rutes de curt radi entre Madrid i algunes de les principals ciutats de l’Espai Econòmic Europeu, i també les que connecten la capital espanyola amb Israel, el Marroc, el Regne Unit o Suïssa, cap on totes dues aerolínies operen vols directes. A més, la investigació de Brussel·les també té en compte les rutes entre Madrid i Amèrica, sigui els Estats Units o Llatinoamèrica. “Les dues aerolínies tenen rutes directes i poca competència sense escales”, assenyala la Comissió.
Així doncs, a l’aerolínia només li queda esperar que la investigació acabi per així poder continuar amb l’operació. Durant la seva anàlisi, la Comissió Europea també mirarà si l’oferta de totes dues aerolínies combinada des de Barajas “pot dificultar que altres operadors ofereixin serveis aeris”. Així mateix, s’investigarà si l’absorció també podria provocar efectes en connexions indirectes, especialment en rutes cap a Sud-amèrica, on o bé IAG o bé Air Europa -quan no totes dues- tenen connexions “convenients” amb una escala i els vol sense, són escassos.