MónEconomia
Brussel·les avisa Meta que oferir comptes gratuïts a canvi de dades és il·legal

La Comissió Europea ha advertit a Meta -propietària de Facebook i Instagram- que el seu model de publicitat incompleix la llei de mercats digitals. Quan aquesta normativa va entrar en vigor, Meta va començar a oferir als seus usuaris dues opcions: una subscripció mensual de deu euros a canvi d’una versió sense anuncis i una versió gratuïta a canvi de les dades personals de cada usuari per oferir anuncis personalitzats. Brussel·les ha avisat a la companyia que aquest model de negoci és il·legal i podria multar-la amb un 10% de la seva facturació global si no el canvia.

Segons un comunicat aquest dilluns, el model de publicitat de Meta “impedeix als usuaris la possibilitat d’escollir un servei gratuït que utilitzi menys dades personals”. “Al contrari, aquest servei està basat en anuncis personalitzats”, assenyala l’executiu comunitari. A més, apunta que les opcions que dona la plataforma no donen a l’usuari l’alternativa “d’exercir el seu dret al lliure consentiment en combinació amb l’ús de les seves dades personals”. Així, Brussel·les defensa que els usuaris que no volen cedir les seves dades personals també haurien de poder accedir a un servei similar a la resta de persones.

La vicepresidenta de la Comissió Europea responsable de les polítiques de competència, Margrethe Vestager, considera que el model publicitari d’aquesta empresa treu poder als ciutadans. “Volem que tinguin la capacitat de poder prendre el control sobre les seves dades i escollir experiències d’anuncis menys personalitzades”, assegura.

El fundador i CEO de Meta, Mark Zuckerberg / EP
El fundador i CEO de Meta, Mark Zuckerberg / EP

Primera advertència abans de prendre mesures

Aquest comunicat és la primera advertència de la Comissió Europea, que es basa en les conclusions preliminars derivades d’una investigació oberta el març d’aquest 2024. Ara, Meta tindrà la possibilitat d’estudiar els documents que se li han enviat, replicar a l’executiu i prendre mesures per redreçar la situació si no vol fer front a la multa. Mentrestant, la Comissió continuarà fent un seguiment del cas de Meta fins al març del 2025 i, un cop conclogui la investigació, es decidirà si hi ha sanció. La Comissió Europea podria imposar a Meta una multa de fins al 10% de la seva facturació global. Si després d’això es mantingués la mateixa política, la multa podria ascendir al 20%.

A més, la Comissió Europea podria obligar la plataforma a vendre parts del seu negoci o bloquejar la compra de serveis addicionals. Per ara, la Comissió no en vol parlar i assegura que manté “el compromís constructiu amb Meta per identificar un camí satisfactori cap al compliment efectiu de la llei”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa