La Comissió Europea ha acusat el grup xinès de fast-fashion Shein de dur a terme “pràctiques enganyoses” al seu portal, i li dona un mes per redreçar la situació. En concret, les autoritats comunitàries consideren que la companyia ha ofert descomptes falsos, aplica pressions als consumidors perquè facin noves compres o dona informacions incompletes o incorrectes.
Des de Brussel·les es va obrir una investigació el febrer passat on l’executiu comunitari, a més de les autoritats de protecció al consumidor de Bèlgica, França, Irlanda i Països Baixos, on es considera que la plataforma de venda online incorre en diverses pràctiques que infringeixen la legislació europea.
A més, la Comissió Europea afegeix altres pràctiques il·legals com l’”etiquetatge enganyós” que es fa dels productes, la informació “falsa” que es dona sobre els beneficis a la sostenibilitat de certs productes i les dificultats que tenen els usuaris de la plataforma per enviar reclamacions a l’empresa.

La resposta de de Shein davant aquestes pràctiques
L’empresa xinesa ara disposa d’un mes per replicar a la Comissió Europea i abordar la situació. Si la resposta de Shein no són satisfactòries, les autoritats nacionals competents poden prendre mesures per corregir-la, com per exemple la possibilitat d’imposar sancions econòmiques basades en la facturació de la companyia en els estats membres afectats.
Quan es va posar en marxa la investigació contra la plataforma, el comissari responsable de l’estat de dret i protecció al consumidor, Michael McGrath, va deixar clar que qualsevol empresa que volgués beneficiar-se del mercat comunitari “hauria de jugar sota les mateixes normes”.
A més, va afegir en la mateixa roda de premsa que durant el 2024 van entrar a la Unió Europea enviaments de “baix valor” -de menys de 150 euros- per valor de 4.600 milions d’euros, el doble que el 2023. De fet, Brussel·les es planteja imposar una taxa de dos euros als paquets de baix cost que entrin a la Unió Europea. Aquesta proposta de la Comissió Europea afectaria les plataformes xineses de venda en línia com Shein i Temu.
El Comissari de Comerç i Seguretat Econòmica, Maroš Šefcovic, va assegurar que els funcionaris de duanes cada cop afronten més “deures” pel “tsunami de paquets” que arriben a la UE amb el boom del comerç electrònic. Fins i tot, va advertir que arribarà un punt que no podran assumir “el volum” d’importacions.