El president de Repsol, Antoni Brufau, ha alertat que la transició energètica europea “s’està fent malament”. En una jornada organitzada per la Fundació Seres, el directiu català ha avisat les administracions que el pas a les energies renovables, mal executat, pot sortir “caríssim”. Si el procés no és “raonable i just”, apunta, “el patiran i pagaran els ciutadans”. “S’ha de ser més pragmàtic”, ha postil·lat el directiu, tot criticant el caràcter ideològic d’algunes estratègies de descarbonització de l’economia.
Brufau ha destacat que una transició cap a un sistema energètic sostenible necessita “totes les tecnologies” sempre que siguin viables. En aquest sentit, com a complement a les renovables més tradicionals –com l’eòlica o la solar fotovoltaica–, el president de Repsol ha recordat la captura de CO2 –una estratègia de què “ja no se’n parla”, assegura– o els gasos alternatius. “Ara tot és hidrogen, que és allò que serveix per tancar el cercle”, etziba.
Defensa de la benzina
Com a representant d’un dels gegants del sector petrolier, l’empresari s’ha afanyat a criticar la decisió de la CE de prohibir la fabricació de nous vehicles de combustió l’any 2025. El president de Repsol, en aquest sentit, ha reclamat “deixar fer el ciutadà el que vulgui” quant als seus mètodes de transport privat, en tant que un vehicle de combustió “emet menys en tota la seva cadena que no pas un elèctric” –una afirmació comuna qüestionada per recents estudis del Centre Internacional per al Transport Net o de la Universitat de Yale, entre d’altres–.

Brufau, doncs, assegura que el vehicle elèctric és una “solució complementària i no substitutiva” de la benzina o el gasoil. Donada la transformació que patirà la indústria de l’automòbil en els pròxims 10 anys, el dirigent ha reclamat “suport” al teixit productiu del sector a l’Estat, en tant que encara és un dels grans motors del secundari espanyol. Davant la “destrucció de la capacitat de producció del vehicle de combustió a Espanya” que suposa la directiva europea, s’ha emmirallat en uns Estats units “pragmàtics”. La subvenció de l’adquisició de cotxes elèctrics fabricats com a mínim en un 40% per la indústria del país, assegura, “és pragmatisme, no ideologia”.
Fallida continental
Europa, lamenta l’empresari, surt perdent del seu èmfasi en el control de l’emergència climàtica. “Presumim de reduir les emissions, i només faltaria: Ens estem quedant sense indústria, tothom que emet ha marxat a la Xina”, avisa Brufau, tot criticant unes administracions continentals que “s’han equivocat”. “Ens estem carregant una Europa uniforme i única, on els mercats siguin paral·lels”, raona. Algunes de les mesures de la CE, acusa, estan “dirigides només a França i Alemanya”, com ara les subvencions a les empreses perjudicades per la llei IRA del president estatunidenc Joe Biden.
Així, Brufau ha exigit un “reset” a les polítiques europees per recuperar el “bon camí”. “Apaguem l’ordinador i obrim-lo un altre cop”, reclama el dirigent, per definir la “ruta més eficient” cap a un model econòmic ecològicament sostenible. En aquest sentit, ha lloat el compromís de Repsol amb la neutralitat en emissions. “Treballarem moltíssim i gastarem moltíssims diners per aconseguir-ho”, promet.