El grup Bon Preu enceta un nou programa d’ajudes per a beques menjador dels escolars catalans. La cadena osonenca de gran distribució proveirà 36.000 àpats durant el 2025 a infants catalans en risc de pobresa i exclusió. La iniciativa s’executarà en 115 escoles de tot el Principat, i la vehicularan les fundacions Educo i Fundesplai, que ja impulsen diverses ajudes per a la salut alimentària de nenes i nens en edat escolar. Segons les previsions de la companyia, el programa comportarà una inversió de 250.000 euros.
La major part del muntant dedicat al nou programa sortirà dels guanys generats per la campanya contra el malbaratament alimentari que va encetar Bon Preu la passada tardor. El grup ofereix productes de fleca mitjançant l’aplicació TooGoodToGo, per la qual els usuaris poden adquirir assortiments a una fracció del preu al final de la jornada de venda. Segons la companyia, aquesta via aporta entre 2.500 i 3.000 euros setmanals, prou per sufragar la majoria de les beques menjador projectades. La quantitat restant sortirà d’aportacions del balanç de l’empresa, així com d’un dinar solidari que organitzaran durant la segona meitat del 2025.
Malgrat el bon funcionament de les vendes per TooGoodToGo, la companyia, ara per ara, no es planteja estendre la cobertura més enllà dels productes de fleca. “Som molt prudents, perquè el mecanisme està molt bé, però té derivades”, explica la directora comercial del grup, Anna Font. En part, ampliar l’abast del programa contra el malbaratament xoca contra les abundants donacions de productes frescos que efectuen a entitats socials del territori. “Llancem més del que ens agradaria, però som els primers interessats a no malbaratar recursos”, raona Font. Ara, hi ha certs segments, com ara la carn o els làctics, en què la regulació catalana i espanyola -molt “garantista”- dificulta les donacions.

La iniciativa “més rellevant” de Bon Preu
A parer de Font, el patiment dels infants que no poden accedir als serveis de menjador a les escoles constitueix una “debilitat de país”. En aquest sentit, celebra el programa com “el més ambiciós i rellevant” que ha fet fins ara el grup de supermercats. El cost diari de les beques, segons càlculs de l’empresa, s’eleva per sobre dels 7,25 euros, i només arriben a un 15,5% dels nens catalans, mentre que la població infantil en risc de pobresa supera el 32%. La iniciativa s’afegeix a la col·laboració que ja manté l’empresa amb més de 160 entitats socials, a qui dona productes de les seves botigues locals. El 2024, les entregues es van enfilar fins als 1,27 milions d’euros, amb més de 427.000 quilos d’aliments aportats a les organitzacions amb les quals treballa.