El BBVA va tancar els primers nou mesos de 2023 amb un benefici net de 5.961 milions d’euros, que suposa un increment del 24,3% respecte al mateix període de l’any passat, segons ha informat el banc aquest dimarts. Si s’exclou l’efecte de la inflació, l’alça del benefici a tipus de canvi constant va ser del 37,9%, segons ha assenyalat el grup. “En els nou primers mesos de 2023 vam obtenir uns excel·lents resultats, gràcies a la positiva evolució dels ingressos recurrents. Som un dels bancs més eficients i rendibles d’Europa, amb una rendibilitat que ha assolit ja el 17%. Aquests resultats ens permeten continuar generant valor per als nostres grups d’interès i contribuir al progrés de la societat”, ha indicat el conseller delegat de BBVA, Onur Genç.
Els ingressos totals de l’entitat durant els nou primers mesos van ser de 22.104 milions d’euros, la qual cosa equival a un increment del 21,1% respecte al mateix període de 2022. D’aquesta xifra, els ingressos per interessos nets es van impulsar un 29,4%, fins als 17.843 milions d’euros, mentre que els originats per comissions netes van ser de 4.594 milions d’euros, un 13,6% més.
El resultat de les operacions financeres va tenir un impacte positiu en el marge brut de 1.430 milions d’euros, un 14,3% menys, mentre que la resta d’ingressos i les càrregues d’explotació van tenir un impacte negatiu de 1.763 milions d’euros, un 41,3% més. Aquest increment es deu a l’impost en gran manera, encara que ha estat alleujat per una menor contribució al Fons Únic de Resolució (FUR) a Espanya. Les despeses de personal del grup financer van ser de 4.837 milions d’euros, un 19,3% més, al mateix temps que la resta de despeses d’administració van créixer un 20,4%, fins als 3.350 milions d’euros. L’impacte de les amortitzacions es va situar en 1.054 milions d’euros.
La deterioració dels actius financers no valorats a valor raonable va ser de 3.203 milions d’euros, un 34,6% més, mentre que el banc va decidir reduir un 12,8% les seves noves provisions per a fer front a impagaments crediticis, fins a 210 milions d’euros. Amb tot, el resultat abans d’impostos es va situar en 9.487 milions d’euros, que equival a un increment del 20,9% en comparació a l’any passat. Respecte als comptes únicament del tercer trimestre de 2023, BBVA es va anotar un benefici net atribuït de 2.083 milions d’euros, un 13,3% més. El total d’ingressos entre juliol i setembre va ser de 7.956 milions d’euros, un 16,3% més.
Mèxic, el territori que més aporta al benefici
Per àrees geogràfiques, Mèxic es manté com la regió que més aporta al benefici amb 3.987 milions d’euros, un 36,6% més, mentre que Espanya va registrar uns beneficis de 2.110 milions d’euros, un 61,8% més. A la resta de països de Llatinoamèrica, BBVA va comptabilitzar uns guanys de 496 milions d’euros, un 20,6% menys, al mateix temps que el negoci a Turquia va créixer un 10,2%, fins a un resultat net de 367 milions d’euros.
Pel que fa al negoci a Espanya, BBVA ha destacat que la inversió creditícia total va caure per l’amortització de crèdits hipotecaris per part d’alguns clients i el despalanquejament de les grans empreses. Això va ser mitigat pel “dinamisme” del negoci de crèdit al consum i de targetes, així com al sector públic i pimes.