Les empreses del sector audiovisual català van tancar el 2022 amb una facturació total de 7.077 milions d’euros. Segons el darrer informe sectorial elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya, el teixit compta amb un total de 3.693 empreses, amb una força de treball de més de 32.500 treballadors. Entre el total d’empreses destaquen, segons el consell, les de l’entreteniment digital. Segons la vicepresidenta del CAC Rosa Maria Molló, Catalunya s’ha establert com una referència al mercat del videojoc a l’Estat, i ja concentra el 50% de l’activitat.
Segons l’estudi elaborat pel CAC, de fet, l’audiovisual ja se situa al nivell d’alguns dels grans ecosistemes industrials del país, com ara el farmacèutic, amb una facturació similar. Segons Molló, l’entreteniment ocupa un important percentatge del conjunt de l’activitat de negoci del sector -la meitat, assegura la directiva-. El model de les empreses de continguts encaixa, a més, amb una estructura empresarial extremadament jove, amb prop d’un 42% de les empreses per sota dels 10 anys d’antiguitat.

Nou consum
Segons l’informe, els consumidors catalans accepten els nous models d’accés als continguts, com ara els serveis d’streaming i altres formats de pagament per visió. Els espectadors del país van dedicar 162 minuts a veure la TV cada dia el passat any, uns 30 minuts menys que el 2021 i en línia amb l’augment del consum de Netflix i altres productes similars. Des del CAC apunten que aquesta penetració en entorns digitals anirà acompanyada de l’aterratge de noves tendències, com ara els esports electrònics o altres continguts relacionats amb videojocs.
Legislació sectorial
Les reclamacions al voltant de la legislació sobre el sector audiovisual han tingut el seu espai a la presentació de l’informe. Segons el president del CAC Xevi Xirgo, la vigència de la llei espanyola “condiciona algunes coses”, com ara les competències del mateix consell. En aquest sentit, el directiu assegura que “hi ha recorregut i formes de fer una nova llei que no sigui només una rèplica de l’anterior”.