Aena preveu assolir la xifra rècord entorn els 300 milions de passatgers el 2026. Així ho ha indicat el gestor aeroportuari aquest dimecres en el Pla estratègic 2022-2026. La companyia ha detallat que les xifres rècord permetran que els ingressos comercials creixin un 23% respecte del 2019 i un 12% els ingressos per passatger. A part, Aena també assegura que tindrà una evolució positiva del seu negoci durant els pròxims anys que es reflectirà en les magnituds financeres. Així, preveu recuperar el resultat brut d’explotació (Ebitda) del 2019 entre els anys 2024 i 2025. A més reprendrà el dividend en 2023, amb el pagament del 80% del benefici a l’accionista. Pel que fa a l’ampliació de l’Aeroport del Prat, Aena no ha fet declaracions i centra les seves inversions en la creació d’una ciutat aeroportuària, és a dir, un hub d’empreses relacionades amb l’infraestructura.
En el pla estratègic del gestor aeroportuari, aprovat pel Consell d’Administració el passat 25 d’octubre del 2022 i remès aquest matí a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) la companyia assegura que preveu recuperar el benefici brut d’explotació (Ebitda) del 2019 entre 2024 i 2025, i aconseguir el 2026 una ràtio de deute net de dues vegades sobre Ebitda. El marge de Ebitda se situarà per sobre del 55% a partir del 2025. Pel que fa a l’exercici d’enguany, Aena preveu tancar amb una recuperació del tràfic del 2019 superior al 87%. Així mateix, la companyia ha celebrat que durant la temporada d’estiu les vendes agregades de les línies comercials ja han superat els nivells prepandèmia.
Inversió en sostenibilitat i la ciutat aeroportuària
La inversió total a l’estat espanyol en el període 2022-2026 ascendirà a 2.916 milions d’euros, la qual cosa suposa una mitjana anual de 583 milions d’euros. En concret, la companyia a remarcat la voluntat de crear i construir les ciutats aeroportuàries de Madrid-Barajas, Barcelona-El Prat o València. Tot i això, en el cas barceloní, encara no hi ha una data o un pressupost fixat.
A més, tenint en compte l’augment de l’activitat comercial registrada durant els últims mesos, Aena ha anunciat que llençarà una licitació de botigues lliures d’impostos (Duty Free) durant el 2023. L’objectiu és que els aeroports comptin amb més superfície comercial, amb més productes i més serveis. La companyia ha detallat que el principal mercat d’aquest tipus de botigues són el turista britànic. Aquesta iniciativa, segons ha comentat la companyia, té l’objectiu d’incrementar l’ingrés comercial per passatger almenys un 12% el 2026 respecte el 2019.
Pel que fa a sostenibilitat, la companyia assegura que vol assolir la neutralitat de carboni el 2026 i zero emissions netes el 2040. En aquest aspecte preveu invertir més de 550 milions d’euros al Pla d’Acció Climàtica 2021-2030. De fet, dins dels plans sostenibles d’Aena tamé s’inclou aquesta ciutat aeroportuària a l’Aeroport del Prat, ja que tal com ha reiterat la companyia en diverses ocasions, “estan compromesos amb la cura del medi ambient”.