El gestor aeroportuari Aena va registrar un benefici net de 133,6 milions d’euros en el primer trimestre de l’any, que contrasta amb les pèrdues de fins a 41,7 milions d’euros que va aconseguir el primer trimestre del 2022. Aquest augment s’explica gràcies a la recuperació dels passatgers de l’aeroport que, segons ha informat aquest dimecres el gestor aeroportuari a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), ja han arribat als números de l’exercici previ a la pandèmia. Tot això ha portat la companyia a fregar el benefici del 2019, només un 2% per sota, superant els 133 milions de beneficis i millorant el seu negoci comercial un 12% respecte a nivells del 2019.
Els ingressos totals consolidats de la companyia van augmentar en els tres primers mesos de l’any un 34,3%, fins a aconseguir els 1.026,7 milions d’euros i el resultat brut d’explotació (Ebitda) es va situar en 368,6 milions d’euros, la qual cosa suposa un creixement del 153,2% enfront dels 145,6 milions d’euros en el mateix període de 2022).
Els ingressos aeronàutics van arribar als 523 milions d’euros, un 26% més que el 2022. Els ingressos comercials, als quals se li suma el creixement de les vendes de les activitats comercials que superen els nivells de 2019: han aconseguit els 337,9 milions d’euros, amb un augment del 40,1% respecte al primer trimestre del 2022.

Les vendes a l’aeroport es disparen
Destaca el comportament de l’activitat comercial en el primer trimestre de l’any, en el qual s’han millorat notablement els nivells d’activitat prepandèmia. Així, les vendes totals de les activitats comercials van superar en un 12,1% els nivells de 2019, i els ingressos per rendes fixes i variables facturades i cobrades en el període han superat en un 15,8% les xifres de 2019 i han passat de 4,44 euros per passatger en el primer trimestre de 2019 a 5,06 euros en el primer trimestre de 2023.
En concret, s’han recuperat els ingressos i les vendes en les línies de duty free, restauració, lloguer de vehicles, serveis VIP i aparcaments. A les botigues lliures d’impostos destaca l’augment de la despesa mitjana del passatger britànic que ha superat el nivell del primer trimestre de 2019 així com l’efecte que ha tingut l’aplicació després del Brexit del règim fiscal lliure d’impostos, el qual comporta uns percentatges de renda variable superiors.