Adif ha adjudicat a Saba Aparcaments la gestió dels pàrquings a més 50 estacions de tren durant un període mínim de 10 anys. Així ho han confirmat en sengles comunicats la companyia catalana i la gestora de la xarxa ferroviària espanyola. Segons ha informat l’organisme, el contracte està valorat en poc més de 246 milions d’euros, si bé la xifra es podria ampliar en cas que també ho faci el termini de l’entesa, susceptible d’allargar-se cinc anys més. Tal com ha informat Adif, Saba serà l’encarregat d’explotar, controlar i gestionar els pagaments als aparcaments adjudicats; així com del manteniment de les infraestructures. Durant la seva estada, la firma presidida per Salvador Alemany s’ha compromès a invertir uns 61 milions d’euros, dels quals la meitat s’hauria d’assignar durant el primer any i mig. En cas d’una pròrroga de l’acord, Saba hi dedicaria uns 13 milions d’euros més.
La renovació de la confiança en Saba implica, a més, una remodelació de la relació contractual. En aquest cas, Adif serà partícip dels beneficis del mig centenar d’emplaçaments. L’adjudicatària s’ha compromès a abonar una renda fixa de més de 42 milions d’euros; amb uns 21 milions més en cas d’ampliar-se el termini. Més enllà d’aquests ingressos estables, Saba s’ha compromès a abonar una renda variable equivalent al 57% dels ingressos durant el primer any d’activitat, ràtio que aniria creixent a raó d’un punt percentual cada any. Amb tot, la renda garantida que rebria l’operadora pública ascendiria fins als 106 milions d’euros, amb uns possibles 76 milions addicionals segons llargària i rendiments de la gestió.

Renovació de l’oferta
Els 55 emplaçaments per als quals Saba s’ha adjudicat la gestió entraran dins una intensa política d’ampliació del negoci de l’aparcament. Segons expliquen des de la companyia, la inversió en plaques fotovoltaiques i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics ha estat “un dels grans eixos de l’oferta” presentada a Adif. Amb més de 500 emplaçaments per a electrificats a tot l’Estat encaixa en la idea del pàrquing com a “hub de serveis sostenibles per a persones, empreses i mercaderies”. Per altra banda, també s’hi integrarà l’aposta per la logística última milla: d’ençà de l’adquisició de l’emergent catalana Geever, Saba ha instal·lat punts de microdistribució a molts dels seus emplaçaments -és a dir, taquilles perquè els repartidors hi puguin deixar els productes adquirits mitjançant canals digitals-. Així, les parades de cotxes de les estacions ferroviàries espanyoles “donaran resposta a les noves necessitats derivades” de la venda electrònica.