Acció, l’agència catalana per la competitivitat de l’empresa, destinarà enguany 200 milions d’euros en programes d’ajuts i serveis al teixit productiu, un 22% més que l’any passat. L’aposta pressupostària anual va encarada a la supervivència i nova creació d’empreses, així com el compliment de l’objectiu que té l’organisme que és acompanyar a les companyies i així fer créixer el teixit empresarial català. Per fer-ho, Acció ha creat cinc noves línies d’ajut amb un pressupost de 13 milions pensades per impulsar projectes d’innovació, d’expansió internacional o d’accés als fons europeus Horizon Europe, entre d’altres. “Volem ser facilitadors d’aquest canvi, d’aquesta adaptació”, ha indicat el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos.
L’agència ha presentat les seves línies d’actuació pel 2023 en un acte amb mig miler d’empresaris a Barcelona, segons ha explicat l’ACN. Una de les principals apostes a ressaltar ha estat el programa de “cupons” per la competitivitat de l’empresa. Aquest inclou ajudes de fins a 20.000 euros per començar processos d’internacionalització, innovació, sostenibilitat o digitalització. La convocatòria d’aquesta línia s’obrirà al mes de maig i se’n podran beneficiar unes 700 petites i mitjanes empreses.
Una altra de les apostes que ha presentat l’organisme és l’Oficina Next Generation d’Acció, dissenyada per facilitar l’accés de les empreses catalanes als fons postpandèmics de la Unió Europea. També es posa a disposició de les empreses el programa “Noves Oportunitats de Negoci”, un ajut de fins a 60.000 euros per realitzar o implementar un pla de negoci que suposi un canvi estratègic per a la companyia. Pel que fa al foment de la inversió productiva a Catalunya, aquest 2023 Acció posarà a disposició de les empreses 24 milions en el marc de la línia “d’Alt Impacte”. Es tracta d’un ajut de fins a 200.000 euros per a les empreses amb seu a Catalunya o en procés d’establir-s’hi. Aquest programa subvenciona la contractació de personal qualificat, la inversió en actius fixos o l’adquisició d’equipament per a centres d’R+D.
Unes xifres històriques, segons l’organisme
Castellanos, que ha ressaltat que el pressupost del 2023 és un dels més alts “de tota la sèrie històrica” de l’agència, ha reivindicat l’experiència d’Acció en el foment de la competitivitat i la captació d’inversions. En aquest sentit, ha promès posar “a ple rendiment” la maquinària de l’organisme per arribar al màxim nombre de companyies i emprenedors. Paral·lelament, ha destacat el pes dels programes “especialitzats” com el de nuclis de recerca i desenvolupament industrial, dotat amb 17 milions d’euros.
Enguany, Acció també augmentarà un 60% la dotació del pressupost destinat a l’impuls a la internacionalització. A més, les empreses que tinguin l’objectiu d’augmentar la seva presència comercial a l’estranger mitjançant els canals digitals poden accedir a un ajut de fins a 6.000 euros per desenvolupar webs o portals de venda en línia enfocats a mercats estrangers, impulsar accions de màrqueting digital internacional o participar en ‘marketplaces’, entre d’altres.