MónEconomia
El 36% de les empreses catalanes tenen problemes per cobrir vacants

Més d’un terç de les empreses catalanes ha tingut problemes per cobrir vacants durant aquest 2023. Segons han publicat aquest dijous l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) i la Cambra de Comerç de Barcelona, el 36% dels establiments declaren que han tingut problemes per contractar, un percentatge que augmenta fins al 55,1% en el cas de l’hostaleria. Les empreses a les quals més els ha costat trobar empleats són les que tenen més de 50 treballadors amb un 43,2% de problemes en la contractació. Per contra, les empreses més petites són les que menys problemes han tingut amb un 24,9% d’afectació.

Si anem al detall, els operadors d’instal·lacions i maquinària i muntadors han estat els perfils més difícils de cobrir amb un 33,7% de les empreses afectades. En canvi, els llocs de gerent o director han estat els de menys difícil cobertura, amb el 7,9% dels establiments afectats. També hi ha un 44,4% d’establiments que declara dificultats per cobrir perfils professionals diferents dels preguntats en el mòdul empresarial.

Els treballadors de la restauració, els més difícils de cobrir

El sector que s’ha vist més afectat per aquesta problemàtica ha estat el de l’hostaleria, però dins d’aquest sector, el 79,4% de les empreses ha tingut dificultats per trobar treballadors de la restauració, treballadors en les agències de viatges i recepcionistes d’hotels. En el sector del comerç els perfils més problemàtics han estat els agents comercials, venedors i professionals del màrqueting (39,9%). A la indústria i a la construcció, més de la meitat dels establiments afectats han tingut dificultats per cobrir un lloc de treball d’operadors d’instal·lacions i maquinària i muntadors (56,1% i 62,6%, respectivament).

En la immensa majoria de casos, el 81,5%, la falta de candidats ha estat la principal dificultat que han tingut les empreses afectats per cobrir els llocs de treball, seguida per la insuficiència de competències tècniques específiques per al lloc de treball (52,2%) i el desajust del nivell formatiu (49,0%).

Tot i que la principal causa que dificulta cobrir llocs de treball es repeteix a tots els sectors d’activitat, hi ha algunes diferències entre sectors. Els establiments dels sectors del comerç i l’hostaleria, per exemple, consideren com a segona causa més freqüent les condicions laborals com la jornada, la flexibilitat horària, la possibilitat de teletreballar, etc. (49,8% i 52,2%, respectivament). Les condicions retributives són la segona causa més freqüent de la resta de serveis (47,4%).

Canvis en la contractació

Més enllà de la dificultat de cobrir vacants, durant el tercer trimestre del 2023, el 32,3% de les empreses catalanes han assegurat a l’Idescat que la reforma laboral del 2022 ha afectat en la seva política de contractació. La majoria d’aquestes empreses, un 23,1%, asseguren que l’afectació ha estat negativa mentre que un 9,2% de manera positiva. D’altra banda, el 54,7% dels establiments declaren que no els ha afectat i el 13,0% restant que o bé no ho sap o no vol contestar.

El principal impacte en la contractació que ha causat la reforma laboral des que ha entrat en vigor ha estat l’increment de contractes indefinits (41,0%), seguit de l’increment de contractes fixos discontinus (21,6%) i, a més distància, la flexibilitat en la contractació (9,9%). L’increment de contractes indefinits és el principal impacte a tots els sectors d’activitat, excepte a l’hostaleria, on el principal impacte és l’augment de contractes fixos discontinus (49,9%), seguit de l’augment dels contractes indefinits (41,8%) i on la flexibilitat més gran en la contractació representa el 16,6%, més de 6 punts per sobre del total de sectors. En el cas de la construcció, destaca el percentatge d’establiments amb increment dels subcontractes (16,8%), que és la segona causa i dobla la mitjana del total (7,1%).

Per sectors d’activitat, el 56,7% de les empreses de l’hostaleria es declaren afectats per la reforma laboral (el 40,1% negativament i el 16,6% positivament), mentre que el 37,8% dels establiments consideren que la reforma no els ha afectat en la política de contractació. A l’altra banda hi ha el comerç, on 2 de cada 3 establiments (66,2%) declaren que la reforma laboral no els ha afectat.

Per grandària de l’establiment, els més afectats són els de 50 ocupats o més, on el 45,9% declaren que els ha afectat (31,4% negativament i 14,5% positivament). A l’altre extrem hi ha els establiments de menys de 10 ocupats, que declaren majoritàriament (69,3%) que no els ha afectat la reforma, mentre que només un 14,3% els ha afectat negativament i un 3,9%, positivament.

Més notícies
Notícia: L’impost a les energètiques aprofundeix les pèrdues de Cepsa fins als 116 milions
Comparteix
La companyia atribueix els números vermells a l'impost a les energètiques malgrat la intensa caiguda del benefici net ajustat fins al setembre
Notícia: La mala planificació de Madrid, la tomba del corredor mediterrani
Comparteix
Els experts apunten que l'únic destí que li espera al corredor mediterrani és el col·lapse
Notícia: Catalunya ja ha captat quasi 10.000 empreses estrangeres
Comparteix
Catalunya és el tercer territori d'Europa en el qual es creen més llocs de treball vinculats a inversions estrangeres
Notícia: La patronal de distribució de vehicles titlla de “fracàs” l’impost al CO2
Comparteix
Fecavem denuncia un "greuge comparatiu" per als conductors catalans en l'aplicació de la taxa i alerta d'una caiguda de matriculacions al país

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa