Fa uns trenta anys, als Estats Units els impostos per la producció de begudes alcohòliques eren desorbitats. D’aquesta situació va néixer la necessitat dels cellers de rebaixar la graduació dels seus productes, per tal de no haver de pagar tant a les administracions públiques. El que al principi va iniciar-se com una manera d’estalviar diners, ara ja és un model de vida que ha emigrat dels països angloparlants a pràcticament tots els territoris consumidors de begudes alcohòliques. L’estalvi i la recent consciència social envers la salut -accelerada per la pandèmia- han obert un espai al mercat per les begudes sense alcohol. Un dels exemples és el vi 0,0, una beguda molt popular als països nòrdics que comença a agafar força dins del mercat català. Alguns experts afirmen que la tendència és creixent i que, tard o d’hora, la cervesa sense alcohol no serà l’única beguda 0,0 que trobarem als bars i restaurants.
“La tendència cap a un estil de vida més saludable i el consum responsable s’han consolidat en l’última dècada i els vins sense alcohol encaixen perfectament en aquest escenari”, explica Sara Sanabria, directora de màrqueting de Família Torres, un dels pioners a l’estat espanyol en produir vi 0,0. Per a ella el consum d’aquest producte ha crescut amb els anys i, tot i que Torres fa anys que hi dedica part de la seva producció, fa poc que altres cellers s’han interessat per aquest producte. “Encara som molt pocs, pensa que elaborar un vi sense alcohol de qualitat no és senzill”, comenta l’experta. En la mateixa línia opina l’experta en vi i directora de vendes de BevZero, Irem Eren, qui reconeix que “la tendència va començar amb la cervesa, però cada vegada més gent arreu del món s’interessa pel vi sense alcohol”.
Posant les xifres sobre la taula, el vi 0,0 no és un reclam per als consumidors espanyols, ni tampoc catalans. “Els vins amb baixa graduació i sense alcohol són una categoria molt petita encara a Catalunya, però la nostra experiència és que des del 2008, quan vam presentar el nostre primer vi sense alcohol amb la marca Natureo, les vendes han estat creixent constantment”, afirma Sanabria. Si bé és cert que es troba en auge, encara no arriba als nivells d’altres territoris del món, com pot ser Alemanya, on un 13% del vi que es consumeix és sense alcohol; els Estats Units, on el percentatge puja fins al 16%; o bé el Regne Unit, on el 24% del vi consumit és 0,0. Segons les dades del 2022 que ha publicat l’Idescat -les últimes disponibles-, el consum de vi sense alcohol a Catalunya va ser de 74.250 litres en total, repartits en 24 litres per cada llar catalana. Aquests nombres són equivalents a un total de 9,8 litres l’any per persona. “Hem vist créixer les xifres en els últims anys”, explica Eren, qui reconeix que la pandèmia ha ajudat a aquest augment: “No crec que una crisi pugui canviar completament la tendència, però ajuda a la seva acceleració”.
Actualment, doncs, trobem un mercat en auge a Catalunya, però que fa anys que es va consolidar a l’exterior. Els països nòrdics, per exemple, són els grans consumidors d’aquesta classe de vi, tot i que no en són els màxims productors. De fet, tal com explica Sanabria, “l’interès inicial per vi sense alcohol va provenir especialment dels països nòrdics i del nord d’Europa i en els darrers anys, hem vist com la categoria ha crescut considerablement en països com Alemanya, Suïssa i Àustria, i s’ha estès a altres mercats on té un gran potencial, com Espanya”. És per això, que des de Torres ja tenen acords per exportar el seu producte a més de 30 països diferents.

El complement perfecte per les begudes alcohòliques
El vi sense alcohol no substituirà el vi tradicional. D’aquesta manera, el mercat del vi a l’estat espanyol i arreu del món està molt consolidat i, per tant, no hi ha perill que acabi sent desbancat per aquesta nova tendència més saludable. Tot i això, la cap de premsa de Família Torres reconeix que és un gran complement: “El vi sense alcohol és una extensió natural de la tradició vitivinícola i d’aquesta manera ve a completar l’oferta, no a desequilibrar-la”. Aquestes declaracions també van molt lligades a un estudi que presenta BevZero, empresa que també produeix vins sense alcohol. En les seves enquestes es pot comprovar com una gran majoria de les persones que consumeixen vi 0,0 ho fan per “moderar el seu consum de begudes alcohòliques”.
Tot i això, el cert és que el consumidor català encara no està del tot acostumat a incloure el vi sense alcohol en la seva dieta. De fet, el sommelier del restaurant Cinc Sentits, Eric Vicente, reconeix que “menys d’un 1% dels clients del local demanen vi sense alcohol”. Aquesta situació, pot ocorre per diferents motius, però el primer i més clar és la manca de coneixement del consumidor. Eren parla d’una generació passada, és a dir, que “certament és la generació Z la que està posant en tendència aquest tipus de producte”. Així doncs, ens trobem en un moment de transició, on el consumidor encara viu arrelat -en la gran majoria de casos- a la cervesa sense alcohol, però encara no té coneixement de l’existència del vi 0,0. Tanmateix, però, Vicente reconeix que per a ell “és una assignatura pendent” i confirma que “encara que sigui molt poca, comença a haver-hi certa demanada”.
Una nova vida més saludable
Encara que no hi hagi una certesa sobre la durada d’aquesta tendència o si serà una moda que es quedarà per sempre, els experts coincideixen en afirmar que va lligada a la salut dels consumidors. Tal com apunta Sanabria: “El consum responsable i l’interès per un estil de vida saludable (menys calories, sense alcohol, etc.) són tendències que han arribat per quedar-se”. Així doncs, el vi sense alcohol es comença a considerar una bona alternativa per continuar gaudint del menjar, però mantenint una dieta saludable. De fet, l’experta en vins de BevZero explica que mentre el consum de vi ha anat caient en els últims anys, el consum de vi sense alcohol ha pujat: “Els consumidors ho estan demanant perquè tenen més coneixement sobre el tema”, diu Eren.
Sobre les raons principals d’aquest acostament social al vi 0,0, els experts tenen dues teories. La primera i ja mencionada, és l’acceleració de la tendència a causa de la pandèmia. Si tota una societat es veu abocada a intentar viure de manera més saludable, és evident que els hàbits alimentaris passaran per la reducció del consum d’alcohol: “Estar tant temps tancats a casa ens va fer pensar en la manera com vivíem i ens alimentàvem”, reflexiona Eren. D’altra banda, però, també hi ha la creença que les noves generacions han tornat a consumir vi, de manera diferent. “Els consumidors joves estan tornant a introduir-se en el món del vi”, diu Sanabria. Una opinió que també comparteix Eren, qui reconeix que el vi sense alcohol és un èxit a la Generació Z perquè “ells ja no necessiten l’alcohol per socialitzar”.





