L’aerolínia low-cost Ryanair ha anunciat aquest divendres que recorrerà “immediatament” les multes “il·legals i infundades” que ha imposat el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 sobre la política d’equipatges a l’aerolínia irlandesa i quatre companyies més. Ryanair, que ha estat l’aerolínia sancionada amb més duresa per part del govern espanyol, ha rebut una multa de 107,7 milions d’euros. En un comunicat, la companyia defensa que les polítiques d’equipatges són legals i han estat aprovades tant en tribunals espanyols com europeus. De fet, el conseller delegat de la companyia, Michael O’Leary, ha elevat el to i ha afegit que les multes són “inventades”, atribuint-les a “raons polítiques” que “violen clarament la legislació de la Unió Europea”.
En aquesta línia, el representant de la companyia ha volgut deixar clar que mantindrà el mateix funcionament que el dels darrers anys -pel qual el govern espanyol l’ha acabat sancionant: “Durant molts anys, Ryanair ha utilitzat tarifes per equipatge i check-in en els aeroports per modificar el comportament dels passatgers, transformant en estalvi de costos als consumidors en forma de tarifes més baixes”, ha apuntat O’Leary. El conseller delegat de l’aerolínia s’ha mostrat convençut que les multes seran anul·lades i ha al·legat que les sancions “destruirien la capacitat de les aerolínies de baix cost de generar estalvi per als consumidors mitjançant tarifes més econòmiques”.

Les pràctiques abusives que el govern espanyol ha sancionat
Tot i que l’aerolínia low-cost ha assegurat que les seves pràctiques són legals i estan avalades per la justícia, tant l’espanyola com l’europea, el govern de Pedro Sánchez considera que aquestes cinc companyies -Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea- duen a terme pràctiques abusives. Concretament, el Ministeri de Consum assenyala aquestes cinc pràctiques:
- Exigir el pagament d’un suplement pel transport d’equipatge de mà en cabina (article 47.1 TRLGDCU, lletra j).
- Exigir el pagament d’un sobrecost sobre el preu del bitllet per la reserva de seients contigus en el cas de menors i persones dependents i dels seus acompanyants (article 47.1 TRLGDCU, lletra j).
- No permetre el pagament en metàl·lic en els aeroports espanyols (article 47.1 TRLGDCU, lletra ñ).
- Imposició d’una taxa desproporcionada i abusiva als passatgers per a la impressió de la targeta d’embarcament (article 47.1 TRLGDCU, lletra j).
- Omissions enganyoses d’informació i falta de claredat en els preus publicats tant en la seva pròpia web com de tercers, dificultant la comparabilitat d’ofertes de preus als consumidors i la presa de decisió per aquestes (article 47.1 TRLGDCU, lletra m).