La descarbonització del sector de l’automòbil s’ha convertit en una de les principals palanques de la transició energètica. La Unió Europea s’ha posat mà a l’obra per intentar reduir de la manera més ràpida possible les emissions de gasos contaminants que produeixen els combustibles. En la seva última mesura aprovada, es preveu que pel 2035, es prohibeixi la venda de vehicles amb motors de combustió, el que donaria a les gasolineres poc més d’una dècada per canviar el seu model de negoci. Els operadors catalans més petits, però, coincideixen en assegurar que no és una situació preocupant, però difereixen en les maneres d’abordar-la. La transformació del sector o la pèrdua del negoci són les dues alternatives que hi veuen els empresaris a l’imminent canvi a curt i llarg termini.
“No estem preparats per a un canvi tan dràstic a 10 anys vista”, assegura Lluís Nieves, propietari de la cadena de gasolineres Petronieves. Tot i que en la seva companyia la diversificació del negoci ja s’ha convertit en una realitat, Nieves reconeix que el canvi que estan implementant les autoritats europees és més ràpid del que podem assumir. D’aquesta manera, el propietari del negoci creu que la inversió que necessita passar a la mobilitat 100% elèctrica és massa gran per a prendre-se-la a la lleugera i lamenta que “el cost que suposen les energies alternatives puguin convertir l’ús del turisme en un producte de luxe”.
La Unió Europea aposta per un model únicament elèctric per d’aquí a gairebé dues dècades. Tot i això, alguns propietaris de cadenes de gasolineres no veuen aquest canvi tan factible com es pinta des d’Europa. Aquest és el cas de Jordi Roset, propietari de Petrolis Independents que descriu la situació com a “preocupant”, però es manté ferm en pensar que “encara queden molts anys per la mobilitat 100% elèctrica”. A més, Roset insisteix que “si arribem a la xifra del 25% de cotxes elèctrics en circulació ja reduirem gran part de les emissions”. Així i tot, ni ell ni Nieves neguen la necessitat d’una transició energètica, però no està sent progressiva, el que els fa pensar que “és molt difícil que el negoci desaparegui en poc temps”, remarca Roset.
El que sí que és cert és que les gasolineres hauran de prendre una decisió si volen continuar en el mercat. Així doncs, la instal·lació de carregadors elèctrics i la necessitat de diversificar les energies que venen és un dels objectius a curt termini per a Nieves. El propietari de la cadena de gasolineres catalana assegura que aquests negocis hauran d’evolucionar per tal de continuar sobrevivint. Per tant, no és tan estrany que en els pròxims anys ens trobem gasolineres que ofereixin diferents serveis a part de l’emplenament del dipòsit de carburant. “Em sembla encertat que es mantinguin els e-fuels dins de la matriu de la nova normativa”, diu Nieves, fent referència a l’aprovació de la prohibició de la venda de cotxes amb motor de combustió a partir dels 2035, però que deixa continuar circulant els carburants sintètics. I és que segons el propietari de Petronieves, aquesta alternativa entre carburant i electricitat ajudarà al procés gradual de la transició energètica. Una opinió que també comparteix Raul Pacheco, propietari de bonÀrea, qui reconeix que “poden ajudar a una transició progressiva que ajudaria a aprofitar totes les infraestructures existents per un llarg temps”.

La dicotomia entre diversificar-se o morir
No tots els experts coincideixen en voler diversificar el seu negoci. De fet, hi ha dubtes prou potents per a pensar que el model de negoci de les gasolineres està obsolet. Roset és un defensor d’aquest pensament, ja que assegura que passaran molts anys, però “si arribem a la circulació de només cotxes elèctrics, el nostre sector anirà a la ruïna”. I és que, el propietari de Petrolis Independents assegura que la gent ja carregarà els cotxes a casa i remarca que “no tindrà tan sentit anar a omplir el dipòsit”. Nieves també reconeix que hi ha certes llacunes en aquest pla europeu, ja que explica que “parlem d’altes inversions que qualsevol empresa ha de buscar rendibilitzar i si es vol aconseguir un desenvolupament més ràpid ha de venir suportada per subvencions i ajudes“.
I és que segons confirma Roset, “actualment encara no és rendible tenir un carregador elèctric a la gasolinera” i la cosa empitjora si ho multipliquem per tots els necessaris per sostenir una mobilitat 100% elèctrica. A més, alguns propietaris no tenen clar si el sector de les renovables estan fent per a les gasolineres, és a dir, les infraestructures, tal com explica Nieves, encara no estan fetes pensant en la mobilitat elèctrica. “En algunes ocasions les ubicacions permeten una cobertura de ruta que contribuirà a un increment dels viatges de llarga distància amb vehicles elèctrics, però en alguns casos les infraestructures generades no seran òptimes pels turismes”, remarca el propietari de Petronieves.
Tot i això, Nieves també assegura que en el seu cas, el futur de les gasolineres és la diversificació del negoci, ja que tal com reflexiona ell mateix, “serà un procés gradual on conviuran moltes energies”. Així doncs, les estacions del futur seran llocs on els clients podran tenir totes les seves necessitats energètiques de mobilitat cobertes. Nieves menciona els carburants sintètics, però també el gasoil i la gasolina i els carregadors elèctrics. A més, les instal·lacions hauran d’anar acompanyades “d’uns serveis que facin que l’usuari pugui tenir una experiència completa i agradable en totes les seves càrregues siguin del tipus que siguin”.
Sense punts de recàrrega no hi ha evolució
La conclusió final dels propietaris de gasolineres és que aquesta transició va per a llarg. A part de les grans inversions que es necessitaran també hi ha un problema afegit que encara dona més força a la necessitat de convivència entre diferents tipus d’energia. Aquest és el cas de l’escassetat de punts de càrrega en tota la Unió Europea. “Amb un parc de vehicles elèctrics del 0,3% del total espanyol i més de 16.000 punts de recàrrega -segons dades de setembre del 2022- podem dir que ara mateix hi ha un carregador públic per cada 6 vehicles elèctrics”, diu Nieves. És per això que encara sembla molt més llunyà el somni de l’electrificació de la mobilitat. En l’última reunió del Parlament Europeu s’ha posat en marxa un nou pla per incloure un carregador elèctric per cada 60 quilòmetres, uns objectius que Roset assegura que “n’hi ha per dies” fins que s’acabin assolint.