El preu de l’oli d’oliva verge extra continua la seva senda alcista. Segons l’últim estudi de Facua, el preu de l’oli s’ha disparat fins a un 75% en només un mes. En concret, l’informe revela que les pujades dels preus de setembre a octubre ha estat de fins a 5,53 euros per litre després de comparar els preus de 70 marques en diferents formats en vuit grans cadenes de supermercats com són Mercadona, Dia, Hipercor, Alcampo, Lidl, Aldi, Eroski i Carrefour.
Dels 345 preus d’olis d’oliva verge i verge extra estudiats per Facua, 126 s’han encarit respecte al preu que tenien a principis de setembre, mentre que només 39 han abaixat els preus. Els 180 restants, més de la meitat, es venen al mateix preu que fa un mes. Les tres majors pujades de preu detectades per Facua són en garrafa de plàstic de 5 litres de verge extra Carbonell que es ven, a inicis d’octubre, a Carrefour un 74,8% més cara que fa un mes. A inicis de setembre aquesta garrafa es venia a 36,95 euros, mentre que actualment ja costa 64,59 euros, la qual cosa suposa una pujada de 27,64 euros i un increment de 5,53 euros per litre. A Alcampo, aquesta mateixa garrafa es ven per 49,99 euros (un 6,3% més que fa un mes) i a l’Hipercor per 46,95 euros (+6,8%), segons les dades de Facua.
El segon augment del preu més destacat és la garrafa de plàstic de 5 litres de verge extra Picual Fuente Sierra en Alcampo, que va passar dels 23,81 a 39,99 euros, un 68% més cara. En el tercer lloc se situen les garrafes d’1 litre de Carbonell verge extra 100% Hojiblanca, Arbequina i Picual a Hipercor, que al setembre les venia per 9,32 euros i ara per 14,50 euros, un 55,6% més.
Fins a un 56% de diferència de preu entre supermercats
La diferència més gran de preus entre una mateixa marca segons el supermercat on es vengui es troba actualment en l’ampolla de plàstic d’1 litre de verge extra Carbonell 100% Hojiblanca. Així, oscil·la des dels 9,31 euros a Alcampo fins als 14,50 euros en Hipercor, la qual cosa suposa una diferència del 55,7%. La segona major variació està en la garrafa de plàstic de 5 litres de verge extra Maestros de Hojiblanca, que es pot comprar per 41,50 euros a Alcampo o per 64,59 euros a Carrefour, un 55,6% més cara. La tercera diferencia més gran, la trobem amb l’ampolla de plàstic d’1 litre de verge extra Coosur Hojiblanca, que es ven per 8,68 euros en Alcampo i per 11,99 euros en Hipercor, un 38,1% més.
Per supermercats, Hipercor ha encarit 32 dels 65 olis contemplats a l’estudi, mentre que Carrefour ho ha fet en 28 dels 59 productes analitzats. Eroski, per la seva part, ha augmentat els preus en 27 dels 67 olis de la mostra. Mentre que en el costat oposat se situa Mercadona i Lidl. Totes dues cadenes mantenen avui dia el mateix preu en els seus olis d’oliva respecte al que tenien a principis de setembre. A Dia i Aldi només s’ha registrat l’encariment d’un producte sobre una mostra de 22 i sis preus, respectivament.
Major control de la cadena de producció
Per últim, Facua ha anunciat que té previst enviar aquestes dades al Ministeri de Consum en una ampliació de les denúncies presentades el mes passat. En aquelles denúncies l’associació de consumidors en les quals sol·licita al Departament que dirigeix Alberto Garzón que obri una investigació sobre els increments de marges de beneficis que, presumiblement, s’estan produint tant en l’oli d’oliva com en la resta d’aliments afectats per la rebaixa de l’IVA.
L’organització de consumidors també ha tornat a sol·licitar al Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació que dugui a terme un major control de la cadena de producció i investigui si existeix especulació per part de les grans cadenes de distribució o altres intermediaris a l’hora d’aplicar marges de benefici a aquests productes.