La crisi de l’habitatge és un dels majors conflictes dels darrers anys. El continuat augment de preus del lloguer evidencia encara més les mancances d’un sector on l’oferta es redueix davant la pujada incansable de la demanda. Aquesta situació, més enllà de desequilibrar el mercat, provoca grans desigualtats de rendes entre propietaris i inquilins, i la bretxa social s’eixampla cada vegada més. Així doncs, la recerca d’un pis en condicions es complica per diverses raons: la primera, la manca d’oferta; i la segona, el seu preu. El conflicte s’agreuja a les grans ciutats i l’exemple clar de Catalunya és Barcelona, on trobar un pis ja és tot un repte. Ara bé, el problema no es dissol quan tens les claus a la mà, sinó que la manca d’oferta i la concentració d’aquesta en poques immobiliàries dona peu a una sèrie de males praxis que porten els llogaters a acceptar, cegament, un pis en males condicions. Sense transparència en les accions i amb anuncis enganyosos, els pocs pisos que queden per llogar a la ciutat es converteixen en nius de problemes per aquells que els lloguen que, sense dubtes, no tenen més remei que acceptar les condicions sense queixar-se, ja que no hi ha altra opció.
“El problema principal del mercat de lloguer és la seva opacitat”, explica Jaime Palomera, codirector de l’Institut de Recerca Urbana de Barcelona (IDRA) en declaracions al Món Economia. La tasca de la seva organització busca evidenciar i publicar aquesta classe d’incongruències en el sector, però sobretot alertar als llogaters del món on estan a punt d’entrar. És per això que després dels nombrosos estudis que ha publicat l’entitat, on es percep clarament el desequilibri social existent en el mercat de l’habitatge, l’organisme ha decidit entrar en acció i posar sobre la taula una eina innovadora que, si bé és cert que no canviarà les regles del joc, les pot fer més justes. “Reviu és el nostre granet de sorra per millorar el mercat de lloguer a la ciutat”, diu Palomera, que presenta el seu projecte d’aplicació web on els usuaris poden fer ressenyes dels pisos de lloguer, de manera gratuïta, lliure, anònima i verídica. Aquesta nova iniciativa -que veurà la llum a finals d’aquest mes de maig- busca “donar veu a la demanda”, segons diu el codirector del projecte i d’IDRA. En aquest sentit, en un mercat unilateral amb concentració d’oferta, és necessari trobar un punt de fuga on els inquilins recuperin la potestat d’opinar sobre on han viscut.
Les dades més rellevants dels estudis d’IDRA apunten que hi ha una clara necessitat de transparència en el mercat de lloguer. En aquest sentit, el 75% mercat de l’oferta està controlat per les immobiliàries i pels portals d’anuncis de pisos. D’aquesta manera, la concentració s’alia amb la comunicació unidireccional -ja que la demanda no té veu- i es creen aquests espais d’anuncis on moltes vegades es parla amb optimisme dels pisos i es deixen fora problemes estructurals que afecten la convivència i que serien clau per rebutjar una oferta. Paral·lelament, la segona dada més rellevant és que set de cada deu persones que lloguen un pis es canvien almenys una vegada de casa cada cinc anys. Aquesta xifra demostra el dinamisme del mercat, però evidencia també que amb tant moviment es necessiten propostes segures per a les persones a l’hora de llogar un pis. “Has de saber on marxes, si fa fred o calor, si està ben aïllat, si se sent molt de soroll”, defineix Palomera, que afegeix que “tenir informació de qualitat et dona el poder de decidir”.

Una eina per “democratitzar” la informació pel consumidor
L’eina que presenta IDRA és un portal web, que amb el temps s’espera que esdevingui una aplicació mòbil, on un llogater pot deixar una ressenya sobre un habitatge. Aparentment, pot semblar una tasca senzilla, però des de l’institut asseguren que s’han esforçat per fer-la el més veraç possible, amb un qüestionari exhaustiu que, per una banda, doni llibertat d’expressió als inquilins i per l’altre, no hi hagi espai per mentides ni relats ficticis. “Pensem que tot és susceptible de ser comentat i l’habitatge no hauria de ser una anomalia”, diu Palomera. La iniciativa, que es cou a foc lent per totes les implicacions legals i de protecció de dades que es necessiten, posaria un punt final a l’opacitat del mercat i construiria una xarxa de llogaters informats que comparteixen les seves experiències: “No hem estudiat el cas en profunditat, però pot ajudar a fer-nos veure que tots els llogaters som tots víctimes del mercat”, reconeixen fonts del Sindicat de Llogateres en declaracions al Món Economia.
Actualment, Reviu és un projecte, però no trigarà a ser una realitat. De moment, els fundadors ja tenen l’estructura i han obert una última fase de crowdfunding per acabar d’ultimar els detalls finals. “Ha estat un procés costós”, explica Palomera, tot i que assegura que valdrà la pena. Pel Sindicat de Llogateres, una iniciativa com aquesta ajuda a millorar l’accés a la informació dels consumidors. “Estem parlant de democratització de la informació”, asseguren. D’aquesta manera, l’eina donaria un espai als inquilins per poder comentar i entendre com són els habitatges que hi ha disponibles al mercat de lloguer. “Trencar amb l’oligopoli de les immobiliàries és l’objectiu”, recorden des del sindicat, tot i que també admeten que és difícil saber com afectarà el mercat una iniciativa com aquesta si hi ha tanta inestabilitat: “Vivim un moment on fer una fotografia del sector és complicat”.
Protecció legal i anonimat
Fer ressenyes d’habitatges no és una tasca senzilla i menys si parteixes d’una base de vulnerabilitat, com els passa als llogaters. Així doncs, el risc de ser represaliat per les teves declaracions sempre pot existir i, per tant, una aplicació com Reviu necessita emparar-se en la seguretat legal i la protecció dels seus usuaris. Palomera reconeix que gran part de la tasca de creació d’aquesta eina ha estat saber quina protecció tindrien els inquilins. D’aquesta manera, van plantejar una eina completament anònima, on l’usuari podia donar la seva opinió sense por a les represàlies. A més, també compten amb un qüestionari molt complet, és a dir, “no entres en el portal, donés la teva opinió i marxes”, explica el codirector d’IDRA, sinó que “les respostes estan ben explicades i argumentades”. A través del qüestionari, els usuaris poden expressar tot allò que creuen que s’ha de saber d’un habitatge amb la protecció necessària contra les possibles amenaces dels propietaris. Tot i això, Palomera també reconeix que durant les fases de proves del seu projecte van fer entrevistes a potencials usuaris i tots se sentien més còmodes parlant de lloguers en els quals ja no vivien: “En un restaurant fas la ressenya un cop hi has menjat, ni durant ni abans”, diu. A més, Reviu també té unes bases legals que argumenten que es pot criticar l’habitatge, sempre que no hi hagi ni menció ni faltes de respecte a la persona que el lloga.
En definitiva, IDRA podria haver descobert la sopa d’all o almenys el taló d’Aquil·les del mercat del lloguer. Tal com argumenta el Sindicat de Llogateres, “l’empatia entre inquilins és essencial per entendre la situació” i, per tant, una eina com Reviu podria marcar un punt d’inflexió en les normes del mercat. Desfer-se de l’opacitat i carregar-se la comunicació unilateral només són alguns dels objectius d’una proposta que, sense comptar amb la col·laboració de l’administració pública- espera convertir-se -en paraules de Palomera- en “l’eina de referència dels inquilins per sortir de la jungla del mercat de lloguer”.