El lloguer a Catalunya experimenta un lleuger retrocés durant el mes de juliol, amb Barcelona com a protagonista. Segons el darrer estudi del portal web pisos.com, el preu dels arrendaments d’habitatges a la capital del país hauria caigut un 0,89% durant el setè mes de l’any. Si s’observa el mercat del conjunt de la demarcació, el retrocés és encara més accentuat; d’un 1,54% en comparació amb el mes de juny. Es tracta d’una tendència que s’observa a la majoria de capitals catalanes: mentre que Girona registra un abaratiment proper al 3%, a Lleida el preu dels habitatges en règim de lloguer cau un 1,26%. Només a Tarragona hi ha hagut una pujada mes a mes, d’un 2,94%. Amb aquestes dades, Catalunya es manté com el tercer territori més car de l’Estat per llogar un pis, amb 12,30 euros el metre quadrat, només superat per les Balears i Madrid. Es tracta d’un retrocés més que modest, d’un 0,24%, segons les dades de pisos.
Tot i la minsa caiguda del darrer mes, Barcelona és encara la ciutat més cara del seu entorn pel que fa al mercat del lloguer. Es tracta, de fet, de l’única que es manté per sobre dels 20 euros el metre quadrat -en concret, amb un valor de 22,48 euros-. Només s’hi apropa Madrid, que escala un 3% fins als 19,18 euros el metre quadrat, i Donosti, amb poc més de 18 euros. Destaca el creixement dels preus a Palma, que acumula un encariment del lloguer superior al 33,6% en termes interanuals, amb diferència el salt més marcat, i escala fins als 16,57 euros el mes i el metre quadrat. Les Balears són, de fet, el territori que més creix amb diferència durant el 2023 pel que fa als preus dels arrendaments: ja és la regió més cara, amb un preu mitjà que frega els 16,4 euros per metre quadrat, el que suposa un encariment any a any proper al 33%.
El mercat no toca sostre
Tot i el lleuger pas enrere que ha fet el mercat durant els mesos d’estiu, el mercat no albira a curt termini cap aturada significativa de l’alça del preu del lloguer. Segons el director d’estudis de pisos.com, Ferran Font, “les mensualitats del lloguer continuen pujant de forma imparable”. L’expert apunta que “és difícil preveure el punt d’inflexió de les rendes”, en tant que en alguns territoris, amb Barcelona al capdavant, “s’han assolits nivell mai vistos”, en part per culpa de la retirada de molts immobles del mercat residencial per l’alta rendibilitat del lloguer temporal i turístic. En aquest sentit, Font alerta d’una possible “cronificació” de la situació, especialment per als llogaters més vulnerables. “Tradicionalment, aquells que recorren a aquest mercat és perquè encara no tenen estalvis per enfrontar una compra. A mesura que els preus del lloguer es tornen més inassumibles, la situació d’impàs es cronifica”, alerta el directiu; tot denunciant que l’encariment residencial “limita la capacitat d’estalvi” dels consumidors i “retarda el seu pas cap a la propietat”.