En l’últim any les peticions d’hipoteques han anat clarament a la baixa a causa de l’augment massiu dels tipus d’interès. De fet, durant el passat mes d’octubre, els préstecs hipotecaris per comprar un habitatge van caure un 11,4% respecte fa un any, segons les últimes dades de l’Observatori del Col·legi Notarial de Catalunya. En el desè mes de l’any es van signar un total de 3.701 crèdits, amb una quantia mitjana de 160.293 euros. Pel que fa a la compravenda d’immobles, les dades dels notaris recullen que a Catalunya se’n van comptabilitzar 7.747, un 5,7% menys respecte l’octubre del 2022. Aquesta rebaixa va ser pràcticament igual a l’estat espanyol (5,6%), on es van fer 51.952 operacions.
Pel que fa al preu de l’habitatge, l’informe apunta que el metre quadrat va registrar un preu de 1.964 euros, un 0,4% menys que l’any passat. Pel que fa al tipus d’habitatge, 6.295 transaccions de compravenda eren de pisos, un 4,1% interanual menys, i 1.452 per a habitatges unifamiliars.
L’entitat recorda que fa un any va començar el “descens continuat de les compravendes i dels préstecs hipotecaris” i apunta que la pujada dels tipus d’interès i “condicions financeres menys favorables” va suposar “un punt d’inflexió”. L’Observatori del Col·legi Notarial també recull que es van formalitzar 1.739 societats, un 3,7% més que fa un any, amb una mitjana de capital subscrit inicialment de 12.588 euros.
Tendència a la baixa
Aquestes dades del Col·legi de Notaris coincideixen amb les que va registrar l’Institut Nacional d’Estadística (INE) del passat mes de setembre. Durant el novè mes de l’any els crèdits a la compra d’habitatges van caure un 31,8% interanual, fins a les 5.921 operacions de finançament. De fet, aquesta crisi del mercat de l’habitatge coincideix amb els màxims històrics als quals va arribar l’Euríbor. La tendència catalana és similar a la del conjunt de l’Estat espanyol, que va mostrar un retrocés que rondava el 30%.