La compravenda d’habitatges va tornar a fer un salt el passat mes d’octubre, segons les dades publicades per l’Institut Nacional d’Estadística. Les transmissions d’immobles dedicats a ús residencial es va disparar durant el desè mes de l’any un 49,4% a Catalunya en termes interanuals. Segons l’informe, s’haurien tancat més de 10.900 acords d’adquisició; una xifra que queda també molt per sobre del mes anterior, respecte del qual el mercat creix un 21,6%. La tendència es reprodueix a l’Estat espanyol, a on l’increment és encara una mica més intens. En concret, s’ha situat en el 51,3%, fins a les 69.418 operacions. Es tracta del màxim d’ençà del mes de maig del 2007, encara enmig de la bombolla immobiliària, quan es van registrar més de 75.000 adquisicions.
La recuperació del mercat coincideix amb un Euríbor en mínims: després d’un descens substancial en els darrers mesos, el mes d’octubre la ràtio de préstecs interbancaris va quedar per sota del 2,7%, facilitant immensament l’accés al crèdit als consumidors finals. La baixada, però, continua: el novembre, el preu de les hipoteques va tornar a caure, i ja voltava el 2,4%. Les expectatives són, de fet, molt falagueres, atès que els mercats descompten contínues caigudes dels tipus d’interès fonamentades per un Banc Central Europeu àvid de creixement econòmic. D’aquesta manera, com a mínim pel que fa a les condicions creditícies, tot fa albirar que la compravenda d’habitatges continuï la seva tendència alcista en els pròxims mesos.

Creixement a tots els segments
Amb l’obertura de les portes del crèdit, els compradors d’habitatge han tornat a mirar cap al mercat obert. Així, del total de transaccions registrades, 10.231 es van produir sobre habitatges lliures, mentre que menys de 700 es van exercir sobre immobles de protecció oficial. Val a dir que els pisos usats encara dominen la demanda: només 2.242 dels adquirits eren de nova construcció, mentre que 8.638 se situaven a edificis usats. Més enllà de l’habitatge, val a dir, el conjunt de finques es van comprar a un ritme elevadíssim. Les transmissions de drets de propietat immobiliària van escalar a l’Estat, en tots els seus formats, un 37,7% en termes interanuals, fins a les 231.209 operacions. La majoria d’elles van ser urbanes, si bé tant les rústiques com les industrials van augmentar la seva mobilitat al mercat.