La intel·ligència artificial ha irromput amb força en tots els àmbits de la vida quotidiana i empresarial, revolucionant sectors com la salut, l’educació o la logística; i el comerç no ha estat una excepció. Les eines d’IA generativa que donen resposta a totes les preguntes dels usuaris també han trobat el seu lloc en les compres en línia amb la nova proposta de Google i el seu AI Mode. Aquesta eina, que encara es troba en fase de proves, pretén optimitzar l’experiència de compra i afinar les recomanacions que ofereix segons les preferències de cada usuari.
L’”experiència” que presenta Google vol cobrir totes les fases de la compra, des de trobar el producte que més s’adequa a les necessitats del comprador amb converses amb una assistència d’IA, i també una eina per provar-se la roba virtualment, per intentar respondre al repte del comerç digital que suposa imaginar com quedaria un producte. Amb aquesta proposta, el motor de cerca més utilitzat vol mantenir-se en la posició que té com a líder global de cercadors. L’empresa nord-americana va veure a finals de 2024 una caiguda per sota del 90% de quota de mercat que no succeïa des del 2015, perdent terreny amb altres competidors com Bing o la IA.
Compres de processos més ràpids
Aquest nou model de compres online, suposa un canvi en les tendències dels consumidors que pot facilitar el procés de compra per a moltes persones, reduint les opcions davant de totes les possibilitats que s’obren quan s’adquireixen productes per internet. “Ara els clients podran fer compres en línia d’una manera molt més conversacional, semblant a la que es tindria amb un intermediari humà,” explica Franc Carreras, professor de marketing digital a Esade. L’eina d’AI Mode renovarà les cerques a Google que ja fan servir, però fent el procés “més eficient, amb comparacions més concretes, i de manera més ràpida i fàcil”, afegeix Carolina Luis, directora del màster de marketing de l’UPF-BSM.

Segons Luis, la incorporació de la intel·ligència artificial a les compres online aporta més rapidesa perquè “reduirà el temps de decisió en les compres”, assegura, i a més serà un assistent virtual que estarà personalitzat i “parlarà en els teus termes”. En aquest sentit, també apunta a com els consumidors se senten còmodes a l’hora de fer servir aquestes eines: “Cada cop deleguem més la tecnologia, però la confiança és clau”, assegura Luis. Per això apunta al fet que la “contaminació” que es pugui veure de continguts pagats afectarà la credibilitat a l’hora de la decisió de compra i d’utilitzar l’eina.
Els reptes de les marques per consolidar-se
Per la banda de les empreses, aquestes s’enfronten al repte de consolidar la relació amb els seus clients per aprofitar-ho com a avantatge i que la intel·ligència artificial reforci aquesta continuïtat a través de les seves propostes. “Però les marques han de ser proactives per posicionar-se, perquè si no pot suposar un risc per elles que els algoritmes de la IA decideixin”, explica Carolina Luis.
Pel que fa als petits comerços o aquells que no tenen una forta presència a internet, Carreras assegura que aquests han de “donar més valor al seu capital humà, a les persones que estan tractant amb una altra persona”. A més, Carreras apunta que les compres en persona es mantindran perquè “els humans sempre voldrem seguir tractant amb humans”, i subratlla les compres d’alt valor com un dels punts on els compradors voldran opinions de persones i fetes amb proximitat.

El pas de Google per consolidar-se en la venda per internet
Tot i que aquests canvis suposin beneficis tant per als consumidors com per les empreses que adoptin aquesta eina, Carreras afirma que l’empresa que més guanya és Google. “Mentre els clients d’Open AI són els usuaris finals de ChatGPT que paguen les subscripcions, per Google el seu client són les empreses anunciants”, assegura. “Òbviament, necessita fidelitzar el consumidor en aquest sistema perquè les empreses obtinguin un resultat, però el producte que ofereix és la publicitat i les eines per ajudar a vendre a les empreses”, continua. En aquest sentit, Carreras subratlla que Google té l’oportunitat de canviar el sistema de compres en línia, incorporant altres plataformes de les quals és propietari com Youtube, però compta amb una “amenaça”. “Amazon té la mateixa, o millor, posició al mercat per incorporar aquestes eines; i és aquí on es pot fer més mal al cercador”, afegeix.
Aquest model de Google encara es troba en fase de prova, els experts ja apunten que aquesta eina d’intel·ligència artificial pot acabar de consolidar el motor de cerca i les seves propostes, que seguiran marcant l’activitat diària dels usuaris.