L’organització europea de consumidors BEUC i 18 dels seus membres, entre els quals es troben l’Associació d’Usuaris Financers (Asufin) i la Federació de Consumidors i Usuaris (CECU), han presentat aquest dijous una denúncia contra Meta davant la xarxa d’autoritats de protecció dels consumidors (CPC) per les seves “múltiples pràctiques comercials deslleials”. En aquest sentit, les associacions asseguren que Meta obliga els consumidors a donar les dades o bé pagar per no tenir publicitat. Aquest mètode de “pagar o consentir” ha aixecat totes les alarmes entre els consumidors. A més, BEUC, segons la informació difosa per les associacions espanyoles, també està avaluant si Meta està infringint el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD).
La CECU i Asufin han recordat que, actualment, Meta es troba implementant canvis en el seu servei dins de la Unió Europea (UE). D’ençà de l’anunci de les tarifes de la subscripció de pagament voluntària, es “requereix que els usuaris de Facebook i Instagram donin el seu consentiment al processament de les seves dades amb finalitats publicitàries o paguin perquè no se’ls mostrin anuncis”. En aquest sentit, ambdues han considerat que es tractaria d’una elecció “injusta” per als usuaris, “que en diversos aspectes aniria en contra de la legislació de la UE en matèria de consum i que, per això, ha de detenir-se”.

Tres associacions contra el gegant
La directora general adjunta de l’organització europea de consumidors BEUC, Ursula Pachl, ha destacat que l’elecció que el gegant tecnològic ofereix a hores d’ara als consumidors és “injusta i il·legal”. De fet, la decisió de Meta s’aplica a Europa i consisteix en tarifes que van des dels 9,99 euros per les versions d’Android i iOS i 12,99 euros per la versió web. Per a la presidenta d’Asufin, Patricia Suárez, aquesta qüestió és “crítica”, en la mesura en què s’està parlant de companyies “amb un gran potencial per a prendre posicions com a proveïdores de productes i serveis”.