MónEconomia
El comerç de proximitat es desinfla en unes rebaixes d’estiu “diluïdes”

La campanya de rebaixes d’estiu deixa un regust agredolç al comerç de proximitat de Barcelona. Mentre anteriorment s’esperaven els mesos de gener i juliol per comprar amb descomptes, des de fa uns anys els venedors han notat com els calendaris de les rebaixes van transformant-se a mesura que s’incorporen altres campanyes, com el Black Friday o les mid-season sales. Això es tradueix en un estiu amb menys activitat als comerços locals, que intenten seguir el ritme dels grans comerços i magatzems. Els botiguers de diversos eixos comercials de la capital catalana comparteixen la percepció que aquesta campanya de rebaixes ha estat “fluixa”, fet que consolida els canvis que el comerç local ha estat veient en els últims anys en aquesta època. Després d’un Nadal amb bones xifres on es van enfilar les vendes, i unes rebaixes de gener força rendibles, els comerciants tenien expectatives semblants; però s’han trobat amb “resultats decebedors”, explica Jordi Arias, president de l’eix comercial de Sant Antoni. Ara s’esperen les segones rebaixes, quan els botiguers plantegen descomptes “més atractius”, per millorar els resultats. “Ara a l’agost aprofitem per treure l’stock que ens queda i també acabar de liquidar algunes talles soltes per tancar bé l’estiu”, explica Jordi Rifà, de la botiga Trade Moda Barcelona, situada a l’Eixample. 

En aquesta línia de veure una temporada baixa de vendes, des dels comerços locals apunten que durant aquests mesos d’estiu hi ha hagut una baixada de l’afluència de clients. “Menys gent s’ha quedat al barri aquest juny i juliol”, assegura Arias, que també destaca anecdòticament que hi havia llocs d’aparcament lliures a Sant Antoni, un fet que costaria de veure en aquesta època anys enrere. Aquestes observacions estan en línia amb les expectatives que ja tenien els venedors a l’inici de l’estiu, quan ja es preveia que es dedicarien menys diners al consum. En aquest sentit, ja s’anticipava que els shocks econòmics i les amenaces de recessió econòmica marcada per la guerra aranzelària envairien inevitablement la despesa de les rebaixes fent que la gent es mostrés més prudent per les incerteses. De fet, la demanda interna ha estat el factor clau per sostenir el creixement del producte interior brut a l’estat espanyol durant aquest segon trimestre de l’any, ja que les polítiques aranzelàries dels Estats Units i la desacceleració de les principals economies europees fan trontollar la sostenibilitat econòmica de l’Estat.

Dues persones miren sabates a l'interior d'una botiga durant la temporada de rebaixes / ACN
Dues persones miren sabates a l’interior d’una botiga durant la temporada de rebaixes / ACN

La pèrdua “d’efecte” de les rebaixes

Tot i que el consum intern ha estat un factor rellevant per salvar el creixement del rendiment econòmic, això no vol dir que les rebaixes siguin el focus d’atenció d’aquesta despesa domèstica. Des dels comerços locals s’apunta a un nou escenari que es dibuixa pel que fa a com es presenten les rebaixes i els descomptes pels consumidors, que poc tenen a veure amb la inseguretat econòmica, i que es va consolidant amb el temps. “Tot i que la campanya de gener continua tenint cert efecte, perquè amb les compres de Nadal la gent es passeja més per les botigues i esperen els descomptes de després de reis, les rebaixes s’han desnaturalitzat i cada cop són més diluïdes”, explica Pròsper Puig, el president de Barcelona Comerç. El fet que es puguin trobar productes descomptats al llarg de l’any, tant a internet com a botigues físiques, amb campanyes com les rebaixes a meitat de temporada, les mid-season sales, o el Black Friday, que ja s’ha consolidat completament a Catalunya i sovint s’allarga més enllà d’un dia, genera canvis en el consum que xoquen amb les rebaixes tradicionals que es volen mantenir. “Les imatges de llargues cues esperant per entrar a botigues o grans magatzems quan començaven les rebaixes en un dia assenyalat ja no es veuen”, destaca Arias, que apunta que les reduccions de preus fora de temporada “han desvirtuat l’efecte potent de les rebaixes”. En aquest sentit, el comerç local veu que les èpoques d’ofertes ja no són suficients per atraure clients com es feia anteriorment. “Has d’aconseguir cridar la seva atenció d’altres maneres i adaptar-te als canvis, perquè les rebaixes han canviat i les botigues de proximitat no tenim la mateixa capacitat que les grans cadenes per aplicar descomptes al mateix ritme”, afegeix Rifà. 

Una botiga barcelonina durant les setmanes d'ofertes que precedeixen el Black Friday / ACN
Una botiga barcelonina durant les setmanes d’ofertes que precedeixen el Black Friday / ACN

La proposta per tornar a marcar un inici de campanya

“Les rebaixes les hem matat nosaltres mateixos des del sector, quan es va començar a fer descomptes abans del dia que sempre s’havia marcat”, explica Puig, que lamenta que des del sector del comerç no han estat “gaire hàbils” en defensar el model que fins ara funcionava. En aquesta línia, també defensa que els comerços de proximitat són els que més acaben perdent en termes de negoci quan es tracta d’ofertes, ja que no tenen el mateix potencial per competir. “El consumidor té interioritzat que pot trobar ofertes cada dia en botigues de baix cost i a internet, i s’ha instal·lat una mentalitat del low cost amb les que els botiguers de barri no poden comparar-se”, afegeix. A més, aquesta cerca constant per l’abaratiment del preu final pel consumidor genera uns canvis en els beneficis dels negocis. “Quan s’intenta vendre amb més descomptes que anteriorment, el producte s’acaba encarint fora de temporada de rebaixes perquè si no el marge de venda es redueix i no s’acaba traient cap benefici”, assenyala Rifà. 

Per això des dels comerços locals es defensa un replantejament de com cal enfocar les rebaixes. “Hauríem de posar-nos d’acord, tant els negocis grans com els petits, per establir una data d’inici, com anteriorment”, assenyala Puig, que també destaca que, ja que administrativament no es pot determinar com s’han de fer els descomptes, cal buscar un consens dins del sector. Tot i aquesta voluntat dels petits comerços, són conscients que les grans cadenes també juguen amb avantatge al comerç online, on les botigues de proximitat perden la partida.

Més notícies
Notícia: La benzina i la llum eleven quatre dècimes la inflació, fins al 2,7%
Comparteix
L'estiu tensa la cistella de preus sota la tensió del turisme | L'energia es va moderar en el mateix període del 2024
Notícia: La demanda interna sosté l’economia espanyola durant la guerra comercial
Comparteix
El PIB creix un 0,7% el segon trimestre malgrat l'aportació negativa del mercat exterior

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa