L’Agència Tributària de Catalunya va recaptar 102,5 milions d’euros en taxa turística entre l’abril i el setembre del 2023, la considerada com temporada d’estiu. Es tracta de l’impost liquidat per 40.000 establiments turístics. Aquesta xifra és de rècord, ja que representa un augment d’un 165% respecte al mateix període del 2017. Aquest increment es deu principalment a la ciutat de Barcelona, on des del 2021 es cobra un recàrrec municipal. Només Barcelona ja representa el 70% del total de la recaptació. La Costa Brava i Costa Daurada representen un 18%.
Pel que fa a les comarques, totes recapten més a l’estiu que a l’hivern menys dues: la Cerdanya, que suma 5.000 euros més durant la temporada d’esquí, i la Vall d’Aran, que en suma 42.000 més. La Cerdanya, de fet, va sumar un total de 269.000 en taxa turística entre l’octubre del 2022 i el setembre del 2023 i la Vall d’Aran 186.000.

Les comarques costaneres recapten molt més a l’estiu, amb l’excepció de Barcelona
En canvi, les comarques costaneres recapten 8 de cada 10 euros en taxa turística durant la primavera i l’estiu, la temporada alta. Per exemple, el Baix Camp va recaptar a l’estiu un 86,2% dels 2,36 milions del total de la taxa turística. El Maresme (86,2%), el Baix Empordà (86,1%), el Baix Penedès i la Selva (84,9%) o el Tarragonès (84,7%) són altres exemples, com també ho són l’Alt Empordà (83,1%), el Baix Ebre (82%) o el Montsià (81,1%).
A Barcelona, la diferència entre l’estiu i l’hivern és menys acusada. Dues terceres parts dels ingressos arriben a l’estiu i la resta a l’hivern. L’afluència de turistes no és tan estacional com a altres regions de Catalunya. En tot cas, són les 12 comarques costaneres del país les que concentren el 96,8% de l’impost si se sumen les temporades d’hivern i estiu.