El Grup Bon Preu ingressa més de 300 milions d’euros gràcies a la venda de productes de proximitat i quilòmetre zero. Concretament, l’empresa de distribució que integra Bonpreu i Esclat va tancar l’exercici passat amb un volum de compra de productes de quilòmetre zero de 314 milions, un 12% més que l’any anterior, i que van suposar un 14% de les vendes del grup durant el 2023. Fet que indica l’aposta per impulsar el sector primari i generar riquesa en el territori català per part de la companyia, segons han assegurat els responsables de l’empresa. En una atenció als mitjans, Bonpreu ha reiterat el seu compromís amb el territori i els frescos assegurant que “són dos aspectes claus del model comercial” des dels seus inicis. En aquesta línia, expliquen que són capdavanters a Catalunya en la comercialització de productes de proximitat, amb més de 2.400 referències. Tots aquests productes arriben a través de més de 600 productors locals que confien en Bonpreu. “La nostra política de compres es fa des del territori. Som d’aquí, sabem el que volen els nostres clients i ens esforcem per tenir aquells productes arrelats a cada comarca. Aquesta sensibilitat que tenim per cada zona ens diferencia i ens fa ser una aposta atractiva pels nostres consumidors”, assegura la cap de compres de la companyia, Neus Roca.
Aquesta estratègia vol impulsar el sector primari i l’economia local, per tal que petits productors “tinguin l’oportunitat de vendre el seu producte i fer créixer el seu negoci”. “Compartim valors i establim relacions a llarg termini. En alguns casos, treballem amb artesans de petites dimensions que no tenen una gran estructura i només distribuïm el producte en l’àmbit local. En altres casos, hem crescut junts al llarg dels anys i hem pogut ampliar i oferir aquests productes de proximitat i d’excel·lent qualitat a tot el territori”, ha detallat Roca.

Per segments, la companyia treballa amb més de 50 productors locals de fruita i verdura al llarg de l’any, arribant fins a les 200 referències de productes frescos de quilòmetre zero, que compten amb el segell de Producció Integrada que garanteix pràctiques de cultiu respectuoses amb el medi ambient. “La inversió que hem fet en proveïdors catalans de fruita i verdura aquest últim any supera els 38 milions d’euros, amb un increment anual del 15%”, ha explicat el cap de compres de frescos del Grup, Esteve Arimany.
Pel que fa a la carn, el 88% dels proveïdors són de Catalunya i als supermercats s’ofereix un total de 300 referències. La inversió en la compra de carn de proximitat va superar l’any passat els 105 milions d’euros, un increment del 19% respecte a l’any anterior. El compromís també rau en la qualitat del producte i les bones pràctiques. Això és perquè totes les referències de carn que són certificades compten amb el segell Welfair de Benestar Animal, impulsat per l’Institut i Tecnologies Agroalimentaris (IRTA). Tanmateix, la companyia és dels pocs distribuïdors de producte fresc que disposa d’un obrador de carn propi a Balenyà on “des de fa més de 30 anys ens tallem el xai i el cabrit. Hi treballen més de 20 persones i això ens permet oferir un producte d’una qualitat i tendresa excepcional”, assegura Arimany.
Impulsant projectes en clau de territori
En aquest sentit d’aposta de país i de vetllar per continuar fent valdre el sector primari i la seva riquesa, el Grup Bon Preu participa en diferents projectes. El més recent, la recuperació de la Raça Bruna dels Pirineus. Es tracta d’una iniciativa per preservar aquesta raça i millorar-ne la carn, al mateix temps que es contribueix en la conservació econòmica i mediambiental de les zones rurals del Pirineu. Un projecte que agrupa a tota la cadena alimentària: ramaders -representats per la Federació Catalana de la Vaca Bruna dels Pirineus, la qual n’agrupa a més de 300-; Pirinat i el Grup Bon Preu com a distribuïdors del producte, que ofereix als seus establiments aquesta carn d’un gust i tendresa excepcional. A més, al voltant d’aquest projecte la companyia ha llançat, juntament amb la formatgeria artesana Mas Rovira, el primer formatge elaborat amb llet de vaques de raça Bruna dels Pirineus. És l’únic que hi ha a Catalunya fet amb llet d’una raça bovina autòctona i que es comercialitza al gran consum, concretament a una vuitantena d’establiments físics i al supermercat online sota el nom de Brunat.

Tanmateix, des de fa anys, el Grup participa en diferents projectes per impulsar el sector lacti català. “Tenim més de 147 formatges de quilòmetre zero i recolzem iniciatives diferencials, com els formatges Il·lusió, que elaboren quatre formatgeries de l’Associació Llet de Cabres Catalanes, o el formatge Territori, elaborat per Mas Garet amb llet de Vaquers de la Plana de Vic, que permet assegurar la pervivència de l’activitat ramadera. Tot són exemples de l’aposta decidida pel territori i per donar continuïtat al sector primari”, comenta Arimany. Una de les altres apostes que ha fet en aquest sector ha estat el de la llet Terra i Tast, una llet 100% catalana de vaquers de la Plana de Vic.
Més de 50.000 hores a l’any en formació de productes frescos
Per altra banda, Bon Preu ha explicat la seva inversió per garantir la qualitat de tots aquests productes, formant als seus professionals en la manipulació i conservació dels frescos. Davant la dificultat de trobar aquests perfils, va decidir posar en marxa la seva pròpia escola de formació i actualment ja compten amb tres seus a Barcelona, Malla i Valls i a finals d’aquest any inauguraran la quarta a Palafrugell.
Aquestes escoles de formació són espais on es reprodueix la realitat d’una botiga per tal que els treballadors puguin aprendre i acabar sent experts en la manipulació dels frescos i en conèixer el tall adequat per a cada recepta. Cada any, es formen més de 1.000 professionals i s’imparteixen més de 50.000 hores de formació amb una inversió de més d’1 milió d’euros.