Una dona utilitza al voltant de 15.000 tampons o compreses durant la seva vida, depèn dels anys que tingui la regla, la quantitat de sang que té en cada menstruació o la llargada d’aquestes. Tot i semblar que és un producte extremadament necessari i d’higiene personal, l’IVA d’aquestes continua sent del 10%, quan s’hauria d’haver reduït al 4%, segons un informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). Així que si fem la suma dels anys que dura la regla i el preu dels tampons o compreses podem comprovar que les dones arriben a pagar un total de mínim 3.000 euros en productes d’higiene femenina durant tota la seva vida, dels quals 300 euros acaben sent d’impostos. Si bé és cert que han aparegut nous mètodes més eficients i reutilitzables, és evident que la batalla dels productes femenins per la menstruació encara està oberta.
Si desglossem les dades podem comprovar que en cada capsa normativa de tampons hi ha entre 16 i 20 unitats. Depenen de la llargada de la regla de les dones, aquesta caixa només dura un mes, és a dir, una menstruació. Aquesta xifra augmenta o disminueix depenen de la regularitat i la classe de regla, ja que la de cada dona és diferent. Això implica que la despesa mensual mitjana d’una dona oscil·la entre els tres euros -el paquet més senzill de marca blanca- fins als que costen al voltant dels cinc euros. Les compreses funcionen de la mateixa manera, en un paquet mitjà n’hi ha entre 10 i 16 i els preus oscil·len entre els dos i els tres euros. Tot i ser més barates també s’utilitzen com a complement, és a dir, hi ha dones que en una mateixa regla fan servir els dos productes, el que sumaria més a la despesa mensual.
Així doncs, fent un càlcul ràpid a la baixa, les dones es gasten al voltant de 3.000 euros en la seva vida només en productes d’higiene femenina, però només si tenen una regla mitjana -d’una regularitat de 28 dies, cinc dies de menstruació i una quantitat de sang raonable-. En cas contrari, la despesa de les dones pot arribar als 5.000 o 6.000 euros, ja que s’han de sumar més productes al cistell de la compra mensual. Davant d’aquesta situació, no és d’estranyar que organitzacions com l’OCU demanin una rebaixa de l’IVA d’aquests productes, perquè no hi ha dubte que la despesa de les dones incrementa davant la dels homes de manera substancial.
Els nous productes reutilitzables: més cars, però duradors
Les alternatives als productes tradicionals fa uns anys que s’han posicionat com la compra coherent. No només perquè són reutilitzables sinó que també són molt més beneficioses pel medi ambient. En aquest sentit, la primera que va sortir al mercat és la copa menstrual, un objecte normalment fet de silicona que es pot utilitzar durant 10 anys. El preu de les copes menstruals oscil·len entre els 10 i els 30 euros. D’aquesta manera, una dona que només utilitzi la copa o pugui reduir el consum de tampons o compreses, disminueix considerablement la seva despesa en aquests productes al llarg de la vida.

Els altres dos productes que s’han fet famosos en els últims anys són les compreses reutilitzables i les calces menstruals. En el cas del primer, són bàsicament compreses que es renten i es poden tornar a utilitzar fetes d’una tela absorbible. El seu preu oscil·la entre els 10 i els 30 euros -igual que la copa menstrual-, però la seva vida útil va dels tres als cinc anys depenent del seu ús. També cal ressaltar que cada dia que s’utilitzen cal canviar-les, el que provoca que se n’hagin de comprar unes quantes. Tot i això, continuen sent un producte que a la llarga és menys costós que els productes tradicionals. Les calces menstruals tenen el mateix funcionament que les compreses reutilitzables, però el seu preu és més alt -oscil·len entre els 15 i els 35 euros-.
En definitiva, és evident que les noves alternatives permeten una rebaixa considerable de la despesa en productes d’higiene femenina al llarg de la vida, una situació que les organitzacions i la mateixa societat celebra. No obstant això, l’OCU continua alertant que aquesta no és la solució adient i, encara que sigui una bona manera de millorar els costos als quals s’enfronten les dones, l’organització argumenta que cal un canvi de mentalitat en la càrrega impositiva. En altres paraules, “l’IVA ha de baixar encara més“, conclou l’entitat.