Vivim en una era on confonem la llibertat amb el caprici. Creiem que ser lliures és saltar-se els semàfors, ignorar les normes de la feina o viure sense estructura. No obstant això, hi ha una cita d’Immanuel Kant que està circulant com la pólvora a les xarxes i que ve a donar-nos una bufetada de realitat.
La idea és senzilla però demolidora: l’home veritablement lliure no és el que trenca totes les regles perquè sí. L’home lliure és aquell que, havent comprès com funciona el món, elegeix obeir la raó. (Sí, nosaltres també ens hem quedat parats pensant en l’última vegada que vam actuar per impuls i no per criteri propi).
El mite de la llibertat sense límits
Estem acostumats a vendre la rebel·lia com el valor suprem. Si algú et diu que “facis el que et vingui de gust”, sona atractiu. Però, és això realment llibertat? Kant ens diu que si només fas el que et demana el cos —fam, mandra, ira—, en realitat ets esclau dels teus instints.
És un concepte que xoca frontalment amb el discurs actual del “fes-ho sense pensar”. La veritable autonomia, la que et fa amo del teu destí, requereix una capacitat d’anàlisi que va més enllà de la superfície. Realment elegeixes tu, o elegeix el teu impuls per tu?
Atenció: La llibertat, per a Kant, no és l’absència de normes, sinó la capacitat d’autoimposar-se lleis morals que tu mateix has validat mitjançant l’ús de la raó. Aquest és el salt de qualitat del nen a l’adult.

Per què aquesta cita és viral avui?
La raó per la qual aquest fragment de pensament està ressonant tant és perquè estem esgotats de viure en el soroll constant. La gent està buscant marcs de referència que no siguin només “tendències”. Quan el món exterior és un caos d’opinions, l’únic que ens queda és la nostra pròpia capacitat de raonar.
L’home que elegeix obeir la raó no és un seguidor cec del sistema. És algú que ha analitzat les regles, ha vist quines són injustes o absurdes, i ha decidit que els seus actes seguiran una brúixola interna innegociable. Aquesta és la veritable victòria davant l’entorn.
L’aplicació pràctica a la teva vida diària
Com es tradueix això a la teva rutina? Deixa d’actuar per inèrcia. Abans de prendre una decisió important —o fins i tot una de petita—, pregunta’t: “Estic fent això perquè la meva raó em diu que és el correcte, o només estic reaccionant a l’entorn?”.
Aplicar això t’estalvia moltíssims problemes. Quan actues sota la raó, deixes de dependre de l’aprovació dels altres. Et tornes previsible per a tu mateix i, estranyament, molt més respectat per qui t’envolta. La coherència és l’actiu més infravalorat del segle XXI.

La ironia de ser “lliure”
És fascinant com la llibertat total, sense disciplina, ens porta gairebé sempre a la infelicitat. Volem llibertat absoluta però després no sabem què fer amb ella. La cita de Kant és un full de ruta per deixar de vagar sense rumb.
Si aprens a obeir la teva pròpia raó, et converteixes en el teu propi legislador. No necessites que ningú et dicti el que està bé o malament, perquè tu has fet l’exercici mental d’entendre el perquè de les teves accions. Això és, en última instància, el poder definitiu sobre la teva pròpia vida.
La propera vegada que algú et digui que “trenquis les regles”, para’t un segon. Potser, el més disruptiu que pots fer avui dia no és trencar res, sinó elegir obeir allò que realment et fa humà: la teva capacitat de pensar per tu mateix.
T’havies parat a pensar que la teva major llibertat podria ser, irònicament, la disciplina de la teva pròpia raó? Estigues atent, perquè aquest tipus de pensament és el que marca la diferència entre el soroll i el criteri.


