MónEconomia
BStartup eleva el sector salut català a la competició “a escala mundial”
  • CA

La darrera dècada ha estat un període brillant per al sector català de la salut. De la mà d’un sistema sanitari de referència i un abundant pool d’inversió capitanejat per BStartup, el vehicle d’acceleració d’emergents de Banc Sabadell, l’ecosistema de les ciències de la vida s’ha disparat al país amb algunes de les innovacions que han canviat integralment tractaments de malalties diverses. Judit Anido, fundadora i CEO de l’startup Nuage Therapeutics –una de les especialitzades en salut invertides pel banc català que s’han concentrat al congrés 4 Years From Now (4YFN)– expulsa qualsevol complex del discurs sectorial català. “No ens enganyem: competim a escala mundial amb els principals mercats, els Estats Units o els Països Nòrdics”, assegura l’emprenedora.

Per donar compte d’aquest bon rendiment industrial, l’acceleradora del Sabadell ha reunit al seu pavelló al congrés de les tecnologies futures, celebrat en el marc del MWC, algunes de les seves participades amb més potencial. La mateixa Nuage, especialitzada en la recerca i fabricació de fàrmacs; o Sycai Technologies, dedicada a l’assistència visual als diagnòstics oncològics per radiologia, posen sobre la taula reformes a la base mateixa del tractament del càncer. Per la seva banda, la barcelonina Time is Brain albira una solució per al complex puzle de la prevenció i el tractament primerenc de l’ictus. Mitjançant el suport de BStartup i en el marc del MWC, l’ecosistema català aspira a ocupar la centralitat europea al sector sanitari. “Estem trobant emergents nombroses i de gran impacte a la nostra indústria”, celebra Antoni Dávalos, CEO i cofundador de Time is Brain.

El Mobile World Congress ajuda les emergents catalanes al sector salut a transcendir un nínxol que sovint pot ser autoreferencial. “Si emprendre és sempre un camí complicat, emprendre al sector salut ho és encara més”, apunta Sara Toledano, CEO de Sycai Technologies. El congrés mòbil assisteix les emergents presents a l’hora de fer contactes a una indústria “cada cop més transversal”. “Cada cop hi ha més integració”, afegeix Anido. “Google o Amazon inverteixen en salut, i les empreses cada cop estan més connectades”. La integració dels projectes científics amb palanques d’IA –com en el cas de Time is Brain– Machine o Deep Learning –a la mateixa Sicay– i altres noves tècniques força les emergents sanitàries catalanes a mirar més enllà del seu nínxol d’actuació. El suport de Bstartup, asseguren, és essencial en aquesta ampliació d’horitzons. “Mitjançant els seus esdeveniments ens movem”, detalla Toledano. “El món mèdic és un món a banda, i és molt bo tenir una xarxa sòlida de contactes amb qui compartir experiències” com la que ofereix l’acceleradora del Sabadell.

Més enllà de l’adaptació a l’ecosistema –i l’evident assistència financera al centre de qualsevol vehicle d’inversió– les empreses consultades valoren la validació que suposa l’aposta de BStartup. “És un segell de qualitat palpable”, argumenta la CEO de Time is Brain Alícia Martínez. “Quan tens BStartup entre els teus suports, qualsevol due diligence es torna més lleugera, perquè una sèrie d’estàndards de qualitat s’assumeixen”. Així ho percep també anido, que assegura que l’aposta del banc ha obert la porta a altres vies de finançament. “El fet que BStartup confiï en nosaltres fa que altres inversors ens donin confiança, ens mirin amb més estima”, subratlla.

El 4YFN, a Fira Gran Via / EP
El 4YFN, a Fira Gran Via / EP

Time is Brain, el fre al temps per parar l’Ictus

L’emergent participada per BStartup, creada per un equip de neuròlegs de l’hospital Germans Trias, és la constatació de l’elevada capacitat del sector sanitari català per contribuir a la prevenció i el tractament de l’Ictus que observa el mateix CSO. “Catalunya és unn líder absolut a Europa, per organització, innovació i quantitat de pacients que tracta”, apunta Dávalos. Dins aquest potent ecosistema, Time is Brain aporta un dispositiu –desenvolupat integralment, tant el hardware com el software– que detecta una onada cerebral concreta que, com explica Martínez, “té una elevada capacitat de pronòstic” de l’accident, molt superior a la de la resta de mecanismes disponibles en l’actualitat.

Sobre l’impuls de diverses rondes de finançament privat –en aquest cas capitanejades per BStartup– i públic, entre les qe destaca la concessió del finançament competitiu de l’European Innovation Council, Time is Brain, si bé encara no és al mercat, ha rebut diverses letters of intent de líders d’opinió sectorials de tot el món que confirmen el potencial de la seva tecnologia. A partir de la seva presència al MWC, apunten, s’han aconseguit contactes amb possibles partners i proveïdors que completen la cadena de valor, així com assistència en la consecució dels certificats clínics necessaris per comercialitzar qualsevol solució mèdica. El congrés, assegura Dávalos, “ajuda a completar els aspectes tècnics” i preparar la solució de cara a esdeveniments més especialitzats.

Nuage Therapeutics, fàrmacs per “ordenar les proteïnes” contra el càncer

La proposta de Nuage Therapeutics, un cop concretada, reforma fins al nucli la capacitat i el potencial de diversos tractaments oncològics. Les dificultats a escala molecular per frenar el desenvolupament dels tumors d’algunes proteïnes clau, assegura Anido, ha fet que el sector farmacèutic les consideri “inabastables”. La solució tecnològica de Nuage, celebra, les fa abastables. La plataforma de l’emergent catalana reprodueix les condicions concretes per les quals aquestes proteïnes desenvolupen una sort de “butxaques” que permeten que el fàrmac triat per tractar la malaltia s’adhereixi a elles i les pugui finalment inhibir. Gràcies a això, apunten, es troben en situació de desenvolupar aquest medicament i, per tant, atacar diversos tipus de càncer de maneres que fins ara es creia impossible. “Obrim una nova finestra d’oportunitat”, etziba la CEO.

Amb un model B2B, Nuage s’encarrega dels primers estadis del desenvolupament d’aquests fàrmacs –molt més lligats als processos de les empreses emergents–. “Les start-ups som innovadores, eficients i properes a la ciència”, i compten, comenta, amb el marge intern per a les primeres fases de la creació de medicacions. Un cop les bases estan posades, una gran farmacèutica llicencia el producte, finalitza el seu desenvolupament i s’encarrega de la comercialització. “Som molt complementaris”, assegura la CEO. Aquesta facilitació de medicaments oncològics trencadors ha despertat ja l’interès de “companyies en el top 3 mundial” al sector, especialment atretes per aquestes noves capacitats. Gràcies al desenvolupament de Nuage, apunta l’emprenedora, les incumbents poden “cobrir necessitats que fins ara no estaven cobertes” en el tractament del càncer.

Syncai Technologies, el canari a la mina del càncer de pàncrees

L’emergent dirigida per Toledano es basa en una tècnica d’interpretació per imatge. Amb la crisi de la Covid, apunta l’emprenedora, les seves eines es tornen especialment útils en el diagnòstic per imatge de la malaltia –abans de l’entrada al mercat de les proves PCR–. Són els mateixos usuaris finals, els radiòlegs, els que tenen clara la capacitat de la seva solució. “Van ser ells mateixos els que ens van avisar que el pàncrees és una zona molt difícil de diagnosticar”, explica. Mitjançant l’eina de reconeixement visual de Syncai, fonamentada en processos d’aprenentatge de màquines, el software identifica lesions pancreàtiques i avisa automàticament l’equip mèdic de la seva presència i extensió. “No hi havia pràcticament solucions” per al que fa la firma catalana.

El potencial de la start-up resideix a la seva capacitat d’automatitzar les alertes. Meritxell Riera, desenvolupadora back end, explica que, només amb l’anàlisi automàtica de, per exemple, un TAC, la solució de Sycai ja avisa els metges de la possible lesió –fins i tot si no s’està buscant activament una patologia abdominal–. L’objectiu principal és la detecció de possibles tumors abans que es converteixin en malignes –en tant que és només llavors quan generen símptomes, amb una de les prognosis més complicades a l’especialitat–. Amb tot, explica Toledano, “els usuaris potencials perceben el valor que oferim”, i tant les clíniques privades com el sector públic estan comunicant “molt d’interès” en la seva solució. El salt al mercat, conclou, està previst per aquest mateix estiu.

Col·laboració per millorar la vida

Més enllà de l’acollida de les emergents participades, l’espai de BStartup ha portat al 4YFN ponències i taules rodones organitzades per entitats de referència de la nova economia catalana. El Barcelona Health Hub, en una jornada dedicada a la salut, ha explorat de la mà del vehicle d’inversió de Sabadell els principals factors d’innovació a la indústria farmacèutica. Superant les qüestions tècniques, els experts consultats ha coincidit en una exigència clara: la col·aboració. “Ens trobem en el món de la coopetició”, apunta Orlando Vergara, ambassador de BHH i moderador de la jornada. “Quan busques la salut no busques una peça, sinó cuidar tot el cos”.

En aquest sentit, representants d’algunes de les grans del sector han desvelat els seus horitzons de cooperació sectorial. El head of Business Excellence de la farmacèutica Novartis, Albert Farré, assegura que “la indústria pharma es mou cap a solucions d’ecosistema”. “Res em frustra més que una companyia que impulsi només la seva solució per tots els problemes; l’objectiu és superar això”. En la mateixa línia s’expressa la head of digital iberia d’Angelini Pharma, Gemma Malla, tot subratllant que l’objectiu final de les firmes dedicades a la farmàcia “no és competir, és millorar la vida dels pacients”. “La veritable disrupció només arriba així”, afegeix.

Des d’AstraZeneca, el lead d’innovació Jorge Pou pretén obrir la porta al sector públic a les noves formes de la indústria farmacèutica. “Necessitem un playground perquè el sector públic adquireixi les solucions”, per acabar d’implementar-les. En aquest sentit, assegura el cap d’innovació de Cinfa Júlio Sánchez, “les farmàcies poden ser la primera línia del sistema sanitari” si l’objectiu empresarial és a la salut i no al desenvolupament intern. “La tecnologia no és l’end goal; ho és la millora de la vida de les persones. Benestar, prevenció i curació”, conclou el directiu.

Més notícies
Imatge de recurs d'un dels laboratris de Reig Jofré / ACN
Catalunya va captar 1.152 milions en fons europeus el 2021
Notícia: Catalunya va captar 1.152 milions en fons europeus el 2021
Comparteix
Catalunya va aconseguir captar més fons que alguns dels estats membres de la Unió com Letònia, Eslovènia o Estònia
Imatge de la nevera ideada per Kombo / Kombo
Kombo, el vending català pels temps moderns que mira al nord d’Europa
Notícia: Kombo, el vending català pels temps moderns que mira al nord d’Europa
Comparteix
Kombo està buscant un milió i mig de finançament extern per internacionalitzar el seu projecte
Imatge del president d'Aena, Maurici Lucena / Eduardo Parra - Europa Press
Aena supera la pandèmia i torna als beneficis: 901 milions d’euros
Notícia: Aena supera la pandèmia i torna als beneficis: 901 milions d’euros
Comparteix
Aena ja ha recuperat el 88,5% dels passatgers del 2019, després de registrar-ne un total de 243 milions
El exCEO de Grífols, Víctor Grífols Deu / ACN
Grífols guanya 208 milions el 2022, un 10,4% més que l’any anterior
Notícia: Grífols guanya 208 milions el 2022, un 10,4% més que l’any anterior
Comparteix
La multinacional catalana arriba al rècord de facturació amb 6.064 milions d'euros, un 12,4% més

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa