Les vendes a les grans superfícies de Catalunya han augmentat un 10,5% aquest 2022 en comparació a l’any passat, segons ha informat aquest dilluns l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat). Aquest augment ha estat causat pel bon comportament dels dos grans grups que formen l’índex des d’on s’extreuen els resultats. Tot i això, l’augment dels aliments ha estat d’un 6,6%, molt inferior que el de la resta de productes, que han augmentat un 14,8% en comparació al 2021. En relació amb els resultats d’abans de la pandèmia, la mitjana anual de l’índex general del 2022 ha estat de 100,6 punts. Així doncs, segons el diagnòstic de l’Idescat, pràcticament ha recuperat el valor de l’any 2019 (101,2).
Les gran superfícies es recol·loquen molt a prop de les xifres prepandèmiques. Aquest 10,5% més de vendes ha provocat que les dades es recuperin. Tots els mesos han de l’any han anat en augment, però s’ha pogut comprovar una gran pujada intermensual aquest passat desembre, coincidint amb la campanya de Nadal. Al desembre, l’índex ha augmentat un 8,4% respecte al mateix mes del 2021, però fins a un 45,3% respecte al mes de novembre del 2022. Per grups de productes, l’evolució ha estat similar, amb un augment del 8,6% de les vendes d’alimentació i un 8,2% de la resta de productes.
La inflació fa augmentar les vendes
L’índex a preus constants –és a dir, eliminant l’efecte dels preus– registra un augment del 0,2% en mitjana anual. Per grups de productes, les vendes de productes d’alimentació disminueixen un 2,8%, mentre que la resta de productes augmenten un 3,9%. Per tant, sembla ser que l’augment dels preus dels aliments ha estat un impediment pel seu creixement. Al mes de desembre, l’augment de l’índex a preus constants és de l’1,2% interanual, però cal destacar que l’índex de l’alimentació disminueix un 3,6%, mentre que el de la resta de productes augmenta un 6,7%.