Missing 'path' query parameter

Per qualsevol feminista activa amb moltes dècades de militància, el panorama actual deu resultar desolador. Des del 1975, any Internacional de la Dona, els processos de convergència de drets civils i socials en el llarg camí de la igualtat entre sexes, les coses no semblen haver millorat com podria esperar-se. I en algunes regions –especialment al món islàmic– l’estatus social i legal de les dones ha patit retrocessos brutals. A occident, l’evolució es pot considerar erràtica, amb lleus millores de caràcter legal i professionals combinades amb grans decepcions. Ser feminista, com ser dona, resulta més dur, complicat i difícil que ser home. No és una opinió, és un fet.

Ara bé, si la lluita feminista ha estat font d’escasses satisfaccions i una muntanya de decepcions, en els darrers anys les coses han anat, objectivament, a molt pitjor. A tall anecdòtic, el passat 10 de maig, el col·lectiu Docents Feministes per la Coeducació (DoFemCo), un grup de caràcter acadèmic encapçalat per la doctora i professora d’antropologia de la UAB Sílvia Carrasco, va comparèixer davant del Consell Escolar de Catalunya per exposar les conclusions dels seus estudis sobre la infiltració de la ideologia transgenerista al sistema educatiu. Una intervenció, seva i d’altres companyes, rigorosa, informativa, acadèmica, i amb la virtut d’alertar dels perills (i desgràcies diverses) que impliquen l’assumpció de polítiques educatives que promouen la confusió i el tractament hormonal dels infants i adolescents), que va comptar amb els elogis i l’estupor dels representants dels diversos estaments de la comunitat educativa. Poques hores després, el mateix col·lectiu, a Sabadell va haver de rebre protecció policial en l’acte de presentació del llibre “La coeducació segrestada: crítica feminista a la penetració de les idees transgeneristes a l’educació”. Això de la protecció policial no ve de nou. Resulta ben habitual, no només contra el DoFemCo, sinó que grups d’activistes trans, amb actitud amenaçadora, s’han aficionat a la tàctica de sabotejar qualsevol acte en contra de la seva manera de pensar. Acusacions de feixisme contra feministes que sovint s’han passat més de mig segle desafiant el patriarcat i lluitant contra les rèmores de la dictadura resulta entre tràgic i esperpèntic. I les xarxes van amarades d’insults i sovint amenaces de mort, en contra de les feministes clàssiques (en denominació Queer, TERF, és a dir Trans-Exclusionary Radical Feminist), o a personatges que no combreguen amb la seva religió com J. K. Rowling, autora dels llibres de Harry Potter.

El feminisme clàssic té molts motius, no només per sentir-se amenaçat, sinó directament emprenyat. Tantes dècades, lluita de segles amb presó, repressió, morts, per trobar-se el moviment okupat directament per transactivistes que pretenen esborrar les dones. Tanta militància en condicions extremadament difícils, enfront l’hostilitat social i institucional, per ésser titllades de reaccionàries. Perquè, anem a pams, el feminisme ha estat un moviment històric per assolir igualtat de drets i obligacions, per acabar amb tota discriminació, per rebel·lar-se contra la violència estructural que sol funcionar en la majoria de societats per assegurar la preeminença pública dels homes i la submissió integral de les dones. Un moviment que ha refermat les dones com a éssers dignes de tots els drets i obligacions inherents a la condició humana, que s’ha rebel·lat contra el determinisme que implica el sexe, que fonamenta la seva cosmovisió en la dissolució de les desigualtats materials i existencials entre homes i dones. Com el moviment obrer, com els moviments d’emancipació nacional i colonial, com l’abolicionisme antiesclavista, com les lluites pels drets civils, el feminisme s’ha fonamentat en el principi de la igualtat. I ara han vingut uns okupes que vénen a dir que el sexe no importa, que es persegueix una cosmovisió segons la qual les persones assumeixen una identitat d’acord amb els vells i rancis estereotips de gènere. I en aquesta disputa segons la qual l’activisme transgènere s’ha apropiat de bona part del moviment, s’ha trencat amb la tradició racionalista i il·lustrada que caracteritza els moviments emancipatoris derivats de la tríada republicana de “llibertat, igualtat i fraternitat” per unes propostes teòriques irracionals, unes concepcions mil·lenaristes i unes estratègies sectàries. Ja no importa la igualtat, sinó una identitat tunejada. Ja no importa la ciència (el sexe és una realitat objectiva) sinó el wishful thinking dels nens amb vulva, les nenes amb penis i els éssers menstruants.

Si això fos una boutade, una provocació intel·lectual, tindria la seva gràcia. El problema greu és que aquesta proposta ideològica, forjada a les universitats nord-americanes, amb teòriques polèmiques com Judith Butler, ha entrat per la porta del darrere a escoles i instituts. Hi ha entitats privades, lobis, activistes que actualment estan fent tallers als nostres infants i adolescents, i, tot apropiant-se del concepte “coeducació” (una proposta que hauria de promoure la igualtat a tots els nivells a tota la comunitat educativa independentment del seu sexe), per unes propostes que busquen la confusió entre l’alumnat de les escoles de Catalunya. Davant qualsevol problema d’identitat en una etapa tan sensible (i on la normalitat consisteix a viure etapes de desconcert i angoixa existencial), la recepta és: “vius en el cos equivocat i t’has de canviar de sexe”. Això vol dir, fer creure que el gènere és una construcció social (Butler), que els dubtes normals sobre la sexualitat és fer creure que existeix “disfòria de gènere” (un fenomen que mèdicament no va més enllà del 0,14% de la població). Això vol dir que, després d’aquestes intervencions, complementades per transactivistes a les xarxes socials o la creació de productes culturals (sèries de televisió, música, personatges de l’star-system, estètica queer) que miren de normalitzar allò que històricament ha constituït una excepció molt excepcional. El resultat: que els serveis mèdics a Catalunya han passat d’atendre 366 casos el 2016 a 1.454 el 2021 (s’ha quadruplicat en cinc anys). Això vol dir, sovint, intervenció farmacològica amb interrupció de la pubertat (increment espectacular entre infants de 10 a 14 anys, que en deu anys, segons dades de DoFemCo, s’ha multiplicat per 5.700), i en casos cada vegada més freqüents, intervencions quirúrgiques irreversibles i esterilitzadores. La Llei Trans aprovada aquesta legislatura, no només afavoreix aquesta mena d’intervencions mèdiques, sinó que fins i tot preveu sancions i censura a qui no estigui d’acord amb aquesta mena de nova ortodòxia.

Els nous protocols vigents al sistema educatiu, a banda de desnaturalitzar la coeducació que havien tractat de transmetre’ns a les escoles de magisteri fa quatre dècades, tracta de coaccionar el professorat per mirar de detectar nens que juguen amb nines i nenes que juguen amb cotxes (com si això fos rellevant!) per tal de fer “consultes pertinents” a fi d’indagar si existeix aquesta “disfòria” (en un sentit intel·lectual no massa diferent del que segles enrere podria ser un indici d’embruixament o possessió demoníaca). La publicació d’alguns materials escolars per part d’aquestes entitats transgeneristes ja va generar alguna polèmica per la promoció de la masturbació o “l’exploració dels cossos” en infants d’educació infantil (cosa que, es miri com es miri, sembla una perillosa invasió de la privacitat). En resum, l’assumpció del transgenerisme ens ha col·locat en una perillosa deriva que pot trinxar irreversible les vides d’infants i adolescents, com denuncia l’equip de la doctora Sílvia Carrasco, probablement una de les persones més atacades i probablement amenaçades d’aquest país. (Per cert, detecto molta testosterona entre l’hostilitat trans contra el feminisme clàssic).

Com hem arribat fins aquí? Difícil entendre’n el procés. Bona part del feminisme considera que el Big Pharma, com a principal beneficiat, és al darrere d’aquest fenomen. Com a historiador, detecto que l’ensulsiada ideològica d’unes esquerres marxistes que es van quedar sense proletariat, van passar a l’addicció d’un postmodernisme, que al seu torn, van trobar en el relativisme cultural, el pensament decolonial i altres elements amb un punt friki, van decidir centrar-se en el tunejament de la identitat com a substitut del subjecte col·lectiu. Sense una classe social com a motor de la revolució, es va a passar a buscar en els marges una taxonomia de categories en una nihilista competició per establir qui està més oprimit (teoria de la interseccionalitat). En altres paraules, que les esquerres han comprat la moto que implica l’assumpció individualista de la subjectivitat com a categoria històrica. El filòsof italià Augusto del Noce podria haver explicat el fenomen com a exemple de sublimació política en un moment en què la secularització de la societat (i molt especialment de les esquerres) ha derivat en una orfandat espiritual de bona part dels activistes que assumeixen el que semblen idees polítiques, malgrat que en el fons resulten creences religioses, fet que explicaria la tendència al sectarisme d’aquesta mena de moviments. Per la seva banda, el comentarista conservador nord-americà Christopher Rufo considera que tots aquests espais el que busquen és adherir-se parasitàriament a les burocràcies educatives i universitàries com a fórmula de disposar de poder, especialment entre aquelles persones que han fet estudis de caràcter antropològic (com els de gènere) que tenen una nul·la sortida professional en el món real, fet que implicaria impulsar polítiques que justificarien la seva existència, ni que fos al preu de fer mal a tota una generació d’infants i adolescents que no tenen cap societat adulta que els defensi. 

La qüestió preocupant, malgrat tot, i com exposen les feministes de tota la vida, és que el seu moviment ha estat objecte d’una okupació que implica deteriorar i parasitar la seva causa, que mira d’esborrar les dones, no només de l’espai públic, sinó de la pròpia esfera privada (una de les principals batalles ha estat apropiar-se fins i tot dels seus lavabos, ara ja “inclusius”) i els han pres la causa de la coeducació. Perquè, efectivament, els mateixos programes de coeducació de les escoles catalanes han quedat colonitzats per aquestes propostes d’ideòlogues com Judith Butler, que no oblidem, algunes autoritats del país li han atorgat el Premi Internacional Catalunya malgrat la inconsistència teòrica de les seves tesis.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 19, 2023 | 20:26
    Doctor Strangelove maig 19, 2023 | 20:26
    Ho has explicat perfectament Dies, són els nous comunistes que no creuen en la falç i el martell, i han trobat aquest camí per acabar amb els cristians, en canvi tu ho vols fer a l,antiga. Sou mateixa xacra social, comunistes! Doc.
  2. Icona del comentari de: Observador a maig 19, 2023 | 20:29
    Observador maig 19, 2023 | 20:29
    El què cal és no confondre el feminisme amb el femellisme; aquest és la versió femenina del masclisme i tan nefasta com aquest.
  3. Icona del comentari de: Au, vinga! a maig 19, 2023 | 23:17
    Au, vinga! maig 19, 2023 | 23:17
    Tornes al de sempre: tots els mals venen de la pèrdua de la ideologia de classe. Nostàlgia tronada. D'entrada el que descrius no és l'antítesi del feminisme tradicional, sinó la seva conseqüència lògica. Quan es defensa la igualtat, sempre hi ha el perill d'anar a petar a l'igualitarisme, que és aquesta absoluta relativització de la identitat com a mera percepció fràgil i inestable d'una individualitat a mercè dels discursos interessats del poder (aquest constructe social ara imposat per llei). Aquesta dèria per definir-se la identitat als lavabos és la resultant del procés de desidentització nacional, ètnica, lingüística, cultural, històrica i tradicional de l'individu. És el producte d'un desarrelament defensat per unes esquerres progres, però també per les més ortodoxes, que des del segle XX han atiat el rebuig al caràcter nacional de les identitats socials per defensar una ideologia basada en una lluita de classes supranacional. Aquesta globalització del "ciutadà del món", juntament amb els brutals fluxos migratoris de les darreres dècades i uns mitjans i xarxes cada cop més globals i desarrelats del territori, la llengua i la cultura pròpia de cada lloc, han provocat una individualitat feble, insegura, necessitada d'un victimisme constant, acomodada en col·lectius irracionalment beligerants, doblegada a cop de fàrmac i de llei de polítiques de control social. Un individualisme que només ho és en aparença, perquè s'expressa inequívocament a través de col·lectius i consignes, alimentats per un poder i una educació que estigmatitza el veritable individualisme i promou individus vulnerables, amb identitats toves, construïbles, modificables i subjectes a discursos fonamentalment reaccionaris camuflats de progressisme i relativitat. El feminisme tradicional que segons tu buscava la igualtat la va vessar en el mateix moment que va introduir l'aberració de la discriminació positiva. Un objectiu de poder fàcil en base al sexe que a cristalitzat en la victimització com a via de promoció social i universitària, i en nous col·lectius que volen beure de la font inesgotable de l'agravi, ja sigui de gènere, racial, històric, lingüístic, religiós o econòmic. Les esquerres heu sembrat el cultiu de la intransigència, la victimització i l'estigmatització. Ara no ens vinguis a ploriquejar.
    • Icona del comentari de: I la família! a maig 20, 2023 | 10:00
      I la família! maig 20, 2023 | 10:00
      M'oblidava de l'altre ingredient, que és la deconstrucció de la família i l'autoritat dels progenitors, amb la invasió (aquesta sí ben traumàtica) del dret a educar els fills al marge de consignes governamentals i pseudopedagògiques, que obliga a anar a la sempre estigmatitzada privada. Desautorització facilitada per la idea que als nens mai se'ls ha d'exigir res, perquè això traumatitza, i que els pares han de ser com col·legues farcits de complicitat amb els fills mimats i consentits. Per no parlar de com s'ha estès la idea que els fills poden ser comprats (per subrogació o adopció), desproveïts de figures maternals o paternals (mares i pares solters, parelles en qualsevol format d'identitat sexual...), o seleccionats a la carta (inseminació), quan no directament suprimits per inconveniència econòmica o laboral via avortaments massius. Si això no desemboca en la crisi de la família, la idea que aquesta és un mer accident irrellevant i obviable, i en la corresponent crisi d'identitat de l'individu desproveït del primer i més bàsic arrelament en tota espècie animal, doncs que hi hagi aprofitats que pesquen en aigües i identitats revoltes no deixa de ser el mateix que els que aprofiten per treure beneficis d'un mercat immobiliari precari o d'una pandèmia. Una conseqüència inevitable.
  4. Icona del comentari de: Invasió a maig 20, 2023 | 04:33
    Invasió maig 20, 2023 | 04:33
    Comparteixo l'anàlisi que fa l'article. La veritat és que no veig com sortir d'aquesta invasió.
  5. Icona del comentari de: Clara Parés a maig 20, 2023 | 10:23
    Clara Parés maig 20, 2023 | 10:23
    A l'inici pensava que "algú s'atreveix a criticar el feminisme actual" però no. Has usat les mateixes mentides. "Ser dona és mes dur que ser home", "les dones han patit retrocessos brutals". A l'any 75, mor el dictador, hi haven 3 o 4 lleis que discriminaven les dones. Al 78 es va abolir la última llei que les discriminava. Actualment, hi ha més de 500 lleis que discriminen als homes i cap a les dones. Les dones no les obliguen a anar a morir a la guerra. Les dones no les obliguen a fer treballs durs. A igual delicte, les dones passen de mitjana 4 vegades menys a la presó que els homes. Les dones ho tenen més fàcil per ascendir (ho diuen els estudis, encara que ens volen enganyar amb "el sostre de vidre") Hi ha molta més empatia per les dones. I podem seguir així fins a l'infinit.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 24, 2023 | 17:47
      Anònim maig 24, 2023 | 17:47
      ?i així fins a l’infinit…
  6. Icona del comentari de: A veure a maig 20, 2023 | 11:12
    A veure maig 20, 2023 | 11:12
    Jo demanaria autocrítica a totes les tendències del feminisme: a les actuals i a les clàssiques. Però ja! Encara estic perplexa de la poca penalització de les discoteques que envien noies als reservats d'elit com s'ha descobert en el cas Galves i també del grau d'exposició que accepten aquestes noies. I cap feminisme no en diu res. També demanaria una expressió menys femellitzada a alguns gais en el sentit que no cal mostrar-se com a tipus de dones histriòniques i tronades. Ara i aquí els/ les homosexuals formen part de la nostra societat i són ben acceptats. Prou tonteria. I la transexualitat és una qüestió general, no la enganxem dins el feminisme.
  7. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a maig 20, 2023 | 14:08
    Jordi (Català i Suís) maig 20, 2023 | 14:08
    El Premi Internacional Catalunya com la Creu de Sant Jordi palesen any rere any la misèria intel.lectual, moral i nacional dels carallots que formen les elits polítiques que dirigeixen per procuració la Colònia Espanyola anomenada CAT. Però només cal constatar la nul.la defensa de la llengua catalana els darrers 45 anys (1978) per part d'aquesta gentalla i per extrapolació podem implicar que tot el que facin serà una porqueria. Tot malament: llengua, concentració de l'activitat econòmica i de la població a l'horrible àrea metropolitana de Barcelona, abandonament de la resta del territori, proliferació de granges de porcs amb contaminació de gairebé tota l'aigua potable, estimulació del turisme de putes, festes i drogues, impunitat dels lladregots, etc. Donar el Premi a la Judith Butler va de bracet amb aquests repugnants personatges que tenim a CAT. Fa molts anys que no visc a CAT i el més bèstia és que als 80 i principis dels 90 encara em sentia a casa cada vegada que hi venia. Després és com visitar un altre país completament espanyolitzat i degradat. L'Espanyolització és ja general i anuncia la fi dels Catalans.
  8. Icona del comentari de: Joan Parcerises a maig 20, 2023 | 15:53
    Joan Parcerises maig 20, 2023 | 15:53
    Xavier, no tens memòria. O ets massa jove. O no vols saber... Veig que ets de les TERF, en contraposició de les QUEER. Les feministes inicials, ja fa molts anys que han abandonat tot moviment feminista perquè s'han assolit els objectius. Ara, tant les terf com les queer okupen el moviment. En col·laboració dels grans capitalistes mundials (Gates, Soros, Fund. Rokefeller, per convertir lluita de classes per guerra de sexes). Les TERF son les criminals que volen convertir els homes en esclaus. Les QUEER son les criminals que a més d'això estan com un llum i fan unes esbojarrades teories anticientífiques, com que "no naixem com a home o dona sinó que decidim ser una cosa u l'altre. El fet de tenir penis o vulba no hi te res a veure". Si tu et creus les TERF o ets criminal, o t'han enganyat o uses el feminisme per quedar bé (però t'equivoques, perquè malgrat que sembla el contrari, les enquestes diuen que la majoria de gent n'està farta i sap que aquest feminisme no vol cap igualtat).
  9. Icona del comentari de: Narcís a maig 20, 2023 | 18:33
    Narcís maig 20, 2023 | 18:33
    Sento no poder donar ma opinió . . no estic d' ànims per més cosoneries ! PD : potser no seria sobrer saber d' Esther Vilar ( així hom resumeix/ simplifica allò obvi . . la resta, simples efectes de més baboiades, ximpleries, tot plegat, prolongacions vàries ! ) !
  10. Icona del comentari de: Francesc Font a maig 20, 2023 | 19:36
    Francesc Font maig 20, 2023 | 19:36
    Què es commemora originalment, que no celebra, el 8 de març? El 1908 existia ja un Dia de la Dona, però era un dia de reclamació de drets socials i polítics, i prou. Però al mes de març de 1908, les treballadores de la fàbrica tèxtil Triangle Shirtwarst, de Nova York, estaven en vaga per qüestions estrictament laborals respecte de la seva empresa. S'havien tancades a la fàbrica, i el propietari va fer clavar portes i finestres, va calar foc a l'empresa i 142 dones i una vintena d'homes que s'havien solidaritzat amb elles, van morir asfixiats o cremats. I no enganyem. Van ser moltes les grans senyores que van aplaudir aquelles dones, moltes estrangeres, que s'havien rebel•lat i mort de tan cruel manera. I Clara Zetkin, ¿saben les nostres progres que han fet esdevenir la commemoració d'una tragèdia en una divertida festa, qui era Clara Zetkin? Va proposar fer esdevenir el 8 de maig en el Dia de la Dona Treballadora. Per cert, sabem les nostres celebradores del Dia de la Dona, que possiblement la primera vaga de dones treballadores va ser a Barcelona. L'any 1844 les treballadores de la fàbrica tèxtil Delprat es van solidaritzar amb una companya acomiadada per demanar a l'amo augment de sou "de males maneres". Va ser una vaga "de braços caiguts", i els homes no hi van participar. I finalment, que aquesta celebració del dia de la dona ja fa temps ignora la dona treballadora, queda prou clar si ens adonem que entre les moltes reivindicacions, allò de “a igual treball igual salari”, no està pas present en les alegres i folklòriques desfilades.
  11. Icona del comentari de: Anònim a maig 20, 2023 | 20:52
    Anònim maig 20, 2023 | 20:52
    Excel·lent anàlisi, Sr. Díez. Molt especialment recalco la bogeria d'afegir, dins d'una etapa tan confusa com és l'adolescència, el dubte de quina identitat sexual o de gènere o com li vulguin dir. Recordant la pròpia adolescència, només m'hauria faltat això.
  12. Icona del comentari de: Retrocés a maig 21, 2023 | 08:02
    Retrocés maig 21, 2023 | 08:02
    Amb les xarxes de comunicació, que són d'impacte immediat i els titulars-mentida de premsa escrita, qualsevol posició extrema es pot situar pel davant de posicions fonamentades i capgirar l'opinió i les actituds de ciutadans de totes les edats. I aquesta manipulació va a més amb la consolidació de la intel·ligència artificial. Estem dins un segle XXI devastador. Tot baixa de nivell.
  13. Icona del comentari de: Recordeu amiguets a maig 21, 2023 | 15:42
    Recordeu amiguets maig 21, 2023 | 15:42
    No hi ha dones amb semeler, només són homes amb popes. Tota la resta és per gilipolles.

Respon a Joan Parcerises Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter