MónEconomia
Turisme i ‘postureo’, les claus de l’auge de la inversió comercial asiàtica
  • CA

A pesar de què pugui semblar un tòpic recent, podem afirmar amb certesa que les conseqüències de la pandèmia son ja un capítol tancat. Estem veient com molts sectors s’han adaptat a nous models de consum, cada vegada més digitals i menys físics. No obstant això, si hi ha un sector que ha aconseguit recuperar-se, demostrant un creixement sostingut, aquest és el turístic. Les dades oficials recolzen aquesta afirmació: el nombre de turistes internacionals que van visitar Espanya al 2023 va superar els 85 milions per primera vegada des que existeixen registres estadístics. Aquesta xifra representa un augment del 18,7% en comparació amb el 2022 i un 1,9% superior al 2019, que fins ara havia estat l’any de referència prepandèmia. Tanmateix, Espanya ha batut rècords dedespesa turística, aconseguint els 108.662 milions d’euros, la qual cosa suposa un increment del 24,7% respecte a 2022 i un 18,2% més que al 2019, dades que previsiblement seran similars durant aquest 2024.

Entre els principals mercats estrangers que estan permetent aquesta bona salut del sector en ciutats com Barcelona, València o Madrid, el turisme asiàtic destaca notablementLa creixent afluència de turistes d’aquest continent ha estat fonamental per a impulsar aquestes xifres rècord, subratllant la importància de diversificar les fonts de visitants i adaptar-se a les noves necessitats del mercat global.

A què es deu aquest auge? És senzill. El turisme asiàtic a Espanya estava bastant contingut des del 2022 a causa de les prohibicions imposades por la COVID-19, però des de l’eliminació de les restriccions hem percebut un retorn pletòric, sobretot del turisme xinès, un dels més actius durant les últimes dècades al nostre país. Tanmateix, hem donat la benvinguda a un auge de visitants procedents de Corea del Sud i del Japó, dos mercats cada vegada més presents en el nostre país. Aquest increment ha portat a una major inversió per part de les empreses espanyoles per a adaptar-se a les necessitats i preferències d’aquests turistes, com oferir serveis en xinès o japonès, acceptar mètodes de pagament asiàtics o una major oferta de productes exclusius. 

Només cal fixar-se en el teixit comercial de la ciutat. Cada vegada són més els establiments dissenyats específicament al gust d’aquests visitants, des de botigues de moda fins a restaurants temàtics, aquests comerços han aconseguit captar l’atenció dels turistes asiàtics oferint una experiència única durant la seva estada. Una tendència que també es trasllada als eixos comercials perquè puguin sentir-se com a casa seva.

En l’era de les xarxes socials, compartir experiències i moments especials s’ha convertit en una costumespecialment popular entre els turistes. Conscients d’això, cada vegada són més els comerços que estan pensats per oferir productes instagrameables com poden ser elsbubble tea o el ramen. Aquests productes tenen un fort atractiu visual que els fa ideals per ser compartits en plataformes com Instagram o TikTok. L’objectiu es convertir als turistes en ambaixadors de la marca o de l’establiment, promocionant-los a través de les seves publicacions i incitant així a nous clients. Aquesta estratègia no sols beneficia al comerç en qüestió, sinó que també contribueix a la promoció de la destinació turística en general, atraient a més visitants interessats en viure aquestes experiències úniques i compartir-les. Sens dubte, podem afirmar que el postureo pels productes asiàtics està fomentant tota una ona d’inversió comercial.

Per altre costat, la presència de marques asiàtiques a l’Estat continua creixent de manera constant, consolidant-se com un dels principals dinamitzadors del mercat. D’altra banda, també es cada cop més habitual que les empreses asiàtiques escollint el nostre territori com un dels primers destins europeus per començar la seva expansió internacional. Hem arribat a un punt en el qual la demanda supera amb diferència a l’oferta, la qual cosa és un clar indici de l’èxit latent i de la necessitat de continuar expandint-se per a satisfer l’interès del públic. Por això, serà cada vegada més habitual veure noves obertures de locals que ofereixin productes asiàtics, pensats específicament per a turistes dels seus països d’origen que visiten ciutats com Barcelona.

Aquesta evolució no només destaca la importància del turisme com a motor econòmic, sinó que també ensconvida a reflexionar com poden altres sectors aprendre d’aquesta experiència i aplicar estratègies similars per a fomentar el seu propi creixement en un món cada vegada més interconnectat i digital. La lliçó aquí es clara: la innovació i la capacitat d’adaptació no només ofereix avantatges competitives, sinó requisits essencials per a prosperar en l’entorn actual.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa