La vida i activitats del pontífex i les batzegades de l’economia internacional sembla que, de primeres, no haurien de tenir gaire relació. Però, per demostrar una mica el contrari, en un estudi publicat recentment al Economic Journal, Alexander Popov, investigador al Banc Central Europeu, analitza l’efecte que les visites papals a països durant el pontificat de Joan Pau II van tenir sobre els llaços comercials entre els països que visitava i la resta de països de majoria catòlica al món.
Per fer-ho, va recollir els 104 viatges a l’estranger que va el pontífex durant els quals va visitar 129 països diferents – més que tots els pontífexs anteriors junts – i ho combina amb dades sobre la composició religiosa i de comerç bilateral de països de tot el món.
L’autor troba que aquestes visites sí que van tenir un efecte sobre el comerç i la producció exterior dels països visitats. Concretament, en els cinc anys posteriors a la visita del papa, les exportacions respecte països de majoria catòlica s’incrementen entre un 17 i un 27 %. De manera rellevant, l’autor troba que aquestes visites tenen un cert component de reforç, ja que l’efecte és més intens en països més pobres o que tenen menors vincles econòmics amb els països amb qui ja comercien.
Per intentar explicar els seus resultats, l’autor desenvolupa tres hipòtesis diferents: primerament, explora si aquest increment pot venir donat arran d’un missatge explícit a favor del comerç del papa en els seus discursos. La segona hipòtesi que planteja intenta relacionar l’augment de les exportacions amb el mateix fet que la visita del papa és un augment de l’atenció internacional cap al país visitat. I, finalment, presenta la possibilitat de si la visita del papa genera un augment de compra de productes i souvenirs del país visitat per part dels consumidors de la resta del món. És la segona hipòtesi la que resulta més convincent analitzant les dades disponibles. La visita del papa és un factor prou important per estrènyer els vincles d’integració espiritual, però també econòmica, entre els països visitats i els seus socis més propers.
Segurament, sigui un efecte poc extrapolable al context actual, donat el gran nombre de canvis polítics, religiosos, i socials que ha viscut el món des del mandat de Joan Pau II al capdavant de l’Església catòlica. Però no deixa de ser una anàlisi interessant per entendre com factors més relacionats amb la religió que amb l’economia acaben tenint una profunda rellevància en l’activitat econòmica dels països.