En els darrers dies hem conegut la decisió del Govern espanyol de reduir l’IVA de l’oli d’oliva. A principis de l’any 2023, l’impost al consum aplicable era del 10% i el Govern va decidir reduir-lo fins al 5%. Ara l’executiu de Pedro Sánchez torna a rebaixar-lo a cop de Reial Decret-llei i situa l’oli d’oliva dins la categoria de productes de primera necessitat, amb un tipus aplicable del 0%. La mesura és temporal i estarà vigent fins al 30 de setembre, i a partir del mes d’octubre augmentarà al 2% fins acabar l’any. L’objectiu és alleugerir la càrrega que suposa l’augment dels preus dels aliments que, si bé s’ha moderat, fa temps que creix molt per sobre dels salaris.
La reducció o augment d’impostos sobre el consum i el seu grau de translació als preus pot dependre d’un ampli ventall de factors que condicionen la seva elasticitat, és a dir, com reacciona la quantitat demandada davant un determinat canvi en el preu. En aquesta columna d’opinió ja hem tingut ocasió d’analitzar anteriorment alguns dels efectes, riscos i implicacions d’aquest tipus de mesures tributàries, però cal sempre considerar la nova evidència disponible que va sorgint i que ens dota de nous instruments per l’anàlisi.
Un nou treball recent del Banc d’Espanya analitza la reducció de l’IVA sobre els aliments que es va dur a terme a finals de l’any 2022 per tal de contenir l’impacte advers de l’escalada de preus causada per colls d’ampolla i els factors geopolític, mesura que ara s’ha decidit tornar a prorrogar. Els autors estudien els efectes sobre els preus d’aquesta reducció temporal de l’IVA sobre milers de productes alimentaris. Per tal d’estudiar els efectes classifiquen els productes en grups en funció de si estaven subjectes a la rebaixa i els comparen amb un grup de control, és a dir, productes alimentaris que es trobaven fora de l’abast de la política.
Malgrat que l’estudi d’aquest canvi tributari no és nou, la novetat metodològica d’aquest treball rau en el fet que, mitjançant diverses tècniques de Machine Learning per classificar els productes, aconsegueix categoritzar-los com a processats – no processats, si son de marca comercial o de marca blanca o bé si es tracta de productes domèstics o importats. D’entrada hi ha certes raons teòriques per pensar que hi pot haver diferències entre béns de les diferents categories. D’aquesta manera s’introdueix una nova dimensió que enriqueix l’anàlisi.
El principal resultat de l’estudi és que, a escala de supermercat, la translació de la rebaixa de l’IVA va ser pràcticament completa, amb percentatges que se situen entre el 70% i el 100%. Els establiments van ajustar ràpidament els preus, però no va ser fins al cap de dos mesos i mig que la translació va ser completa. L’efecte es va diluir lleugerament unes setmanes després, tot retornant als valors inicials. Això és consistent amb treballs previs sobre aquesta rebaixa.
Amb relació als efectes per les diferents categories, els productes processats semblen menys propensos a reduir els seus preus durant les primeres dues setmanes d’entrada en vigor de la política. Els resultats també indiquen que no sembla haver-hi un comportament diferent entre els productes de marca comercial i marca blanca, i ambdós mostren elevats graus de translació de l’impost. Finalment, tot i no observar-se d’entrada una patró diferenciat entre els productes importats i els domèstics, sí que s’observa una trajectòria divergent un mes després del canvi impositiu, amb els productes importants situant-se de manera persistent per sota del 100% de la translació.
A l’hora d’avaluar una política és important saber quina era la seva finalitat per tal de mesurar l’adequació teòrica desitjada amb la realitat empírica i fàctica. L’elevat grau de translació de la rebaixa de l’IVA en aquest cas concret ens descriu una realitat empírica, però no ens diu res sobre el cost d’oportunitat dels recursos fiscals perduts per aquesta rebaixa i les finalitats per les que podrien haver-se emprat en una política pública alternativa que perseguís el mateix objectiu de mitigar l’impacte de l’escalada de preus i, per descomptat, tampoc incideix directament en els greus problemes de reducció de l’oferta d’aquest producte per l’empitjorament de les collites.