L’economia alemanya va ser, d’entre les grans, la que pitjors resultats econòmics va experimentar l’any 2023. El seu producte interior brut es va contraure un 0,3%, mentre que les economies avançades van créixer un 1,6% i el conjunt de l’Eurozona va experimentar una expansió econòmica del 0,5%, 

La locomotora europea ha patit més que cap altre país els efectes derivats del xoc energètic, especialment crítics sobre la seva indústria intensiva en electricitat i gas. Les disrupcions del subministrament del combustible fòssil rus i les pertorbacions de les cadenes de valor globals es van traduir en un fort impacte directe sobre la seva estructura productiva. La transició parcial al gas natural liquat, amb la posada en funcionament de diverses terminals flotants de regasificació i emmagatzematge (FSRU) per tal de poder-lo importar, no sembla que hagin estat suficients per revertir del tot la situació adversa, i la destrucció de demanda industrial s’ha acabat materialitzant.

Les tensions geopolítiques globals derivades dels conflictes bèl·lics en curs, sumat a un important canvi de l’entorn macroeconòmic, han posat en escac el seu model econòmic fortament exportador. El consum de les llars ha experimentat un debilitament important derivat de la pèrdua de poder adquisitiu per l’augment dels preus. La seva contracció durant l’any passat ha fet que es situï per sota els nivells previs a la pandèmia. En aquest mateix sentit, la despesa pública també ha experimentat una caiguda a conseqüència de la finalització d’algunes mesures fiscals excepcionals posades en marxa els darrers anys per minimitzar els diversos xocs.

Si bé és cert que molts factors que han portat al declivi actual han estat sobrevinguts i conjunturals, també hi ha evidents problemes de caràcter estructural que han contribuït a agreujar la situació. Entre d’altres, l’escassetat de treballadors qualificats,una manca d’inversió en certes infraestructures deteriorades o les perspectives de la seva indústria automobilística, que haurà de dur a terme una forta inversió en recursos per deixar enrere la producció de vehicles amb motors de combustió i passar a produir vehicles elèctrics. Aquest darrer factor encara es veu més amenaçat si tenim en compte els grans esforços de la Xina per consolidar-se com el gran manufacturer de la transició energètica, amb una elevada quota de mercat en el processament de minerals imprescindibles per la descarbonització, en la fabricació de plaques solars i de bateries per cotxes elèctrics.

Una eventual normalització d’algunes de les condicions adverses podria revertir part dels efectes, però l’augment dels preus d’algunes fonts d’energiasembla que s’ha consolidat i es mantindrà a mig termini. Les tensions geopolítiques, lluny de millorar, estan empitjorant, com posa de manifest el ràpid deteriorament de la situació al Mar Roig i el seu impacte comercial a nivell global.

Finalment, serà important analitzar si la situació de l’economia alemanya té alguna incidència sobre el rol predominant que aquest país ha tingut en la política europea a l’hora de fixar l’agenda en diversos temes, especialment en política econòmica.I més tenint en compte que d’aquí a uns mesos hi haurà eleccions europees i la presidenta incumbent de la Comissió Europea, que va deixar la titularitat del Ministeri de Defensa del govern d’Angela Merkel per postular-se al càrrec, vol optar a revalidar-lo.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa