La setmana passada l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) va fer pública una resolució en el marc d’un expedient sancionador on imposava una multa de 122.910 euros a Élite Taxi (l’1,7% del volum de negoci del total dels seus membres), una associació de caràcter professional amb personalitat jurídica pròpia que agrupa els treballadors del sector del taxi. El motiu de la sanció era una recomanació col·lectiva materialitzada en forma de boicot dirigida als taxistes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb la intenció d’evitar que es registressin a la plataforma de mediació d’Uber, FreeNow, Bolt o d’altres operadors, o perquè aquells que ja en formaven part es donessin de baixa. Els fets provats de la resolució donen per acreditat, entre d’altres, que (i) Élite Taxi va exercir mesures de pressió directa adreçades als taxistes mitjançant trucades on se’ls advertia de potencials conseqüències de col·laborar amb aquestes plataformes; (ii) que es van recopilar i difondre dades personals dels qui treballaven a través de les plataformes; (iii) i fins i tot que es va arribar a obstaculitzar de manera coactiva la prestació del servei dels considerats taxistes dissidents.
Més enllà de la gravetat d’algunes conductes, que eventualment podrien transcendir l’àmbit merament administratiu, cal tenir en compte que l’article 1.1 de la Llei de Defensa de la Competència prohibeix tot acord, decisió, recomanació col·lectiva o pràctica concertada o conscientment paral·lela, que tingui per objecte, produeixi o pugui produir l’efecte d’impedir, restringir o falsejar lacompetència en tot o part del mercat. De conformitat amb la consolidada jurisprudència nacional i europea, ens trobem davant d’una de de les anomenades restriccions de la competència per objecte, en contraposició a les restriccions per efecte. És a dir, que el que és rellevant en aquests casos és si la conducta prohibida que té per objectiu restringir la competència s’ha efectivament produït, sense que sigui necessari avaluar quin impacte concret ha tingut aquesta conducta sobre la competència en el mercat. Tot i això, la pròpia resolució no descarta que els efectes s’hagin materialitzat en forma de baixes efectives d’aquestes plataformes. L’ACCO també descarta les al·legacions dels taxistes relatives a la vulneració dels drets a la llibertat d’expressió i d’associació, ja que les accions i conductes van molt més enllà de meres opinions negatives de les plataformes, interpretació plenament adaptada a la jurisprudència en matèria de competència.
Élite Taxi, com a associació, és considerat un operador econòmic a tots els efectes, tenint en compte la definició àmplia d’aquest concepte que es deriva del dret comunitari, i per tant està plenament subjecte a les normes de competència. Un exemple de recomanació col·lectiva prohibida amb característiques similars son les reiterades sancions de les autoritats de la competència a diversos col·legis professionals, també subjectes a aquestes normes, per recomanar preus als seus als seus afiliats, com els honoraris en el cas de l’advocacia (aquí i aquí). Aquestes conductes poden incidir negativament en la competència, ja que poden contribuir a uniformitzar els preus de béns o serveis, en detriment dels consumidors i usuaris. En el cas del boicot del taxi sancionat per l’ACCO, a més de limitar la llibertat d’actuació dels taxistes en un marc de lliure competència, pot contribuir a reduir l’oferta i la disponibilitat d’aquests vehicles per canals alternatius als convencionals, ja que les aplicacions de mediació requereixen usuaris en ambdós costats de la plataforma, és a dir, clients i taxistes que prestin el servei. L’augment d’un d’aquests dos grups repercuteix positivament en l’altre, incentivant que també augmenti, mentre que la reducció impacte de manera doblement negativa. És el que en terminologia econòmica es coneix com externalitat de xarxa.
La resposta no s’ha fet esperar i Élite Taxi ha reaccionat amb bel·ligerància a la sanció. L’associació de taxistes ha anunciat que recorrerà judicialment la resolució de l’ACCO, i que durà a terme importants mobilitzacions durant el mes de setembre que consistiran en el bloqueig de tots els accessos de Barcelona, incloent el port i l’aeroport.