Moltes anàlisis en el món econòmic i empresarial necessiten certa perspectiva. En la metodologia del cas, emprat en moltes escoles de negoci com un mètode útil d’aprenentatge en direcció d’empreses, és important trobar els casos adequats, documentar-los bé, tenir dades sobre els fets, i en molts casos entendre bé com es configura i es teixeix un cas d’èxit, fruit de moltes petites decisions en el dia a dia.
Agafar certa perspectiva va bé, i sobre tot t’ajuda a configurar el cas, i a entendre el mèrit de qui ha estat una persona pionera en crear aquella iniciativa. El cas de la Marta Mos és un cas d’emprendre en femení i fer-ho amb un èxit rotund. Es donen tots els elements dels quals es parla en direcció d’empreses. I fins i tot alguns d’addicionals que costen de trobar, i que en aquest cas hi són i cal destacar. Es dona el cas d’una persona excepcional, amb una visió de què vol i uns valors associats a com ho executa. Es dona la participació de tots els grups d’interès, de manera activa, les dansaires, les famílies i la societat, doncs la Marta promocionava espectacles benèfics perquè les dansaires compartissin la seva passió amb la gent gran de la ciutat. Es donava una cultura particular i pròpia on les ballarines sentien que participaven d’un projecte, i a més practicaven la cultura de l’esforç i la disciplina, sentint que fer-ho bé tenia valor i recompensa. Però se’n dona un encara més excepcional, perdurar en el temps.
Fa 20 anys que la Marta Mos ens va deixar. I en fa 35 que l’Acadèmia de Dansa va tancar les seves portes, en aquell edifici singular del Carrer Sant Pere de Terrassa on les dansaires van trobar-s’hi durant 40 anys. En un acte celebrat al Centre Cultural per recordar els 20 anys sense la Marta es va copsar com tot i el pas del temps, l’impacte generat per aquesta empresa terrassenca perdura. I això té molt mèrit, sobretot actualment, quan es parla dels valors de les empreses, però moltes vegades costa tant de generar-los de manera consistent. En aquest cas podem dir que aquesta empremta que ha perdurat i ha impactat a tantes generacions de dansaires ha estat possible pels valors impregnats per la Marta en el seu fer, creant aquells llaços invisibles d’afecte i pertinença que tantes empreses s’esforcen en generar i la Marta va aconseguir generar-los dia a dia i han transcendit fins avui.
Quina marca empresarial deixa aquesta empremta, perdura i teixeix les complicitats necessàries de tantes persones que durant 40 anys n’han format part, quan fa més de 35 anys que l’activitat com a tal ja no es produeix? Doncs se’n coneixen ben poques. I per tant, quan vulguem seguir recordant i transmetent qui era la Marta Mos, ara hi haurà un espai a la ciutat per a poder fer-ho. Una placeta on s’hi podrà ballar. La Marta és un referent d’emprendre amb valors, i ho és en femení, per tant, doble mèrit.