La setmana passada vam analitzar el diagnòstic que l’informe Draghi feia de la situació de l’economia europea i les debilitats a les quals aquesta s’enfrontava. En les pròximes edicions ens centrarem en sectors més concrets.
L’energia ha estat un dels elements centrals de les polítiques adoptades per la UE en els darrers anys. L’escalada dels preus del gas derivada de la guerra d’Ucraïna i la seva translació directa als preus de l’electricitat han centrat bona part de l’actualitat europea dels darrers anys. La segona part de l’informe Draghi, on es duen a terme anàlisis amb més profunditat, comença parlant de l’energia, situant-la, per tant, en una posició preponderant. La primera frase de la secció ja és enormement reveladora: l’energia és un factor clau en la bretxa de competitivitat entre la Unió Europea respecte a altres regions del món. El sector industrial de la UE té uns preus de l’electricitat d’entre el doble i el triple respecte els observats als Estats Units i la Xina, mentre que els del gas ascendeixen a entre tres i cinc vegades. Però el diferencial de preus energètics no és l’únic element rellevant. La UE també té major volatilitat, que s’ha agreujat especialment els darrers anys per factors geopolítics. I això incideix directament en l’activitat econòmica per la importància que té l’energia sobre el desenvolupament.
Algunes de les propostes de Draghi no són noves, i moltes ja s’han intentat adreçar amb els canvis normatius en l’àmbit europeu. Una de les més rellevants és potenciar el desenvolupament dels mercats a llarg termini i reduir el pes que els mercats diaris tenen en la fixació dels preus i la retribució de l’activitat del sector energètic. Això s’hauria de canalitzar mitjançant la subscripció de contractes a llarg termini amb proveïdors de gas, i amb els anomenats PPA al sector elèctric, els acords de compravenda d’energia a llarg termini. Respecte de l’aprovisionament de gas, l’alt mandatari italià també creu que la UE hauria de fomentar molt més les compres conjuntes per tal d’exercir major poder de negociació i aconseguir millors condicions en els acords subscrits. Al sector elèctric, això també passaria per reforçar les subhastes de potència renovable amb retribucions establertes mitjançant contractes per diferències (CfD). Draghi insisteix en la importància de desvincular la remuneració de les energies renovables i la nuclear dels preus marginals que fixen les tecnologies fòssils al mercat elèctric, una idea que va instal·lar-se amb força en el procés legislatiu de la reforma del mercat elèctric en l’àmbit comunitari. A tota la UE, el gas fixa el preu majorista de l’electricitat en el 63% de les hores, malgrat suposar només el 20% del mix de generació.
Un altre element rellevant és l’acceleració dels tràmits i permisos per desplegar nova potència renovable, xarxes de transport i distribució i les tecnologies que han de dotar de major flexibilitat el sistema elèctric, com les bateries. Aquestes infraestructures són fonamentals per tal de poder integrar tota la potència renovable. A Catalunya som molt conscients de la problemàtica burocràtica i els seus efectes sobre la transició energètica.
Una de les propostes de Draghi que ha creat certa polèmica en matèria energètica ha estat la seva aposta decidida per l’energia nuclear. El tecnòcrata italià és favorable no només a estendre l’operació dels reactors ja existents, sinó que també té una posició explícita a favor de la construcció de nous reactors basats en els avenços tecnològics en la matèria, com els SMR. El debat nuclear a Europa és certament polaritzant i enormement depenent dels interessos industrials nacionals, però el cert és que grans projectes nuclears dels darrers anys no han complert ni amb els costos ni els terminis prèviament establerts. La qüestió nuclear també estarà sobre la taula de Teresa Ribera si finalment el Parlament Europeu avala el seu nomenament, però ja ha dit que no s’oposarà al suport d’aquesta tecnologia de generació si alguns països de la Unió la volen potenciar, ja que es tracta d’una tecnologia lliure d’emissions.