Aquest dimarts la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha fet pública la resolució d’un expedient on imposa a Booking, la plataforma que opera en el mercat de serveis d’intermediació de reserves en línia d’allotjaments, la major multa de la història del dret de la competència a Espanya: 413.240.000 euros. Una sanció que més que duplica els més de 203 milions imposats al càrtel de les constructores l’any 2022. La magnitud de la sanció s’anticipava des de fa mesos, ja que en la presentació dels seus comptes anuals Booking deia que havia registrat unes pèrdues contingents per valor de 530 milions de dòlars (486 milions d’euros). L’any 2021, dues associacions hoteleres van interposar una denúncia contra Booking i es va començar a instruir un llarg procediment que ha culminat amb la sanció històrica d’aquesta setmana. Aquestes associacions consideraven que Booking abusava de la seva posició dominant en el mercat de referència mitjançant diverses conductes anticompetitives.
En primer lloc, cal tenir en compte que per tal d’abusar d’una posició dominant és condició necessària ostentar aquesta mateixa posició. Per això cal que l’operador es trobi en una situació preponderant en un mercat concret, molt sovint mesurada per la seva quota de mercat. En el cas de Booking, aquesta mètrica s’ha situat entre el 70% i el 90% en el període 2019-2022, mentre que la quota actual es situa en nivells similars o fins i tot superiors. En conseqüència, els competidors directes (Expedia, Airbnb, Atrápalo, etc.) tenien una posició de mercat molt més reduïda.
La CNMC considera acreditat que Booking hauria incorregut en dos tipus d’abusos. El primer és un abús de posició dominant de tipus explotatiu, és a dir, que hauria imposat una sèrie de condicions comercials no equitatives als diversos establiments que ofereixen els seus allotjaments a la plataforma. Aquestes condicions comercials inclouen, entre d’altres, la imposició de clàusules de paritat de preus. La particularitat d’aquestes clàusules és que obliguen a posar els preus més reduïts a la plataforma, de manera que no poden posar un preu més baix als seus propis canals o alternatius i un de més elevat a Booking. Això no permet els establiments reduir els preus als seus propis canals de venda respecte els preus anunciats a Booking.
El segon és un abús de posició dominant de tipus exclusionari, és a dir, que ha reduït els nivells de competència que els operadors intermediaris alternatius poden exercir al mercat. En aquest cas, la manera en què s’ha materialitzat la conducta abusiva és mitjançant el criteri d’ordenació en la classificació de resultats que s’ofereixen a les cerques de la plataforma, basada en el nombre de reserves prèvies que un establiment ha tingut a Booking. La CNMC considera que això promou que les reserves es concentrin a Booking i contribueixin a consolidar la seva posició, incidint de manera negativa en la competència del mercat.
L’autoritat considera que cadascuna d’aquestes dues conductes és mereixedora d’una sanció de 206,62 milions, i sumades ascendeixen a la sanció històrica. Addicionalment, la CNMC també imposa una bateria de mesures específiques en forma d’obligacions de comportament per part Booking per evitar que en el futur no es tornin a produir situacions similars. No oblidem que Booking és una de les grans plataformes que ha estat designada sota la Llei de Mercats Digitals (DMA) en el marc de la nova regulació europea, que ja limita algunes d’aquestes conductes i que impedirà que puguin repetir-se.
La plataforma interposarà un recurs contenciós-administratiu contra la resolució de la CNMC, i a partir d’ara serà la via judicial la que determini si ha existit algun error en l’apreciació de la conducta o en l’anàlisi duta a terme per l’autoritat. La primera instància serà l’Audiència Nacional, però molt probablement aquest assumpte s’acabi dirimint al Tribunal Suprem. En els darrers anys, hi ha hagut expedients molt rellevants en l’àmbit de la competència que han estat corregits o anul·lats pels tribunals, i que han mostrat que existeix cert marge de millora en les seves resolucions. Caldrà veure si aquest expedient, segurament el més rellevant fins la data de la història de la institució, ha millorat en aquests aspectes.