Unió de Pagesos i la Unió d’Unions d’Agricultors i Ramaders, d’àmbit estatal, han denunciat davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) Mercadona, Bonpreu i Lidl per fixar preus idèntics en la venda del cartó de llet de vaca UHT de marca blanca, com a mínim, durant quatre anys. D’aquesta manera, l’entitat assegura que els preus són idèntics, el que fa que es trobin en una situació de competència deslleial.
L’entitat va presentar la primera denúncia el juny de l’any passat i ha fet diverses ampliacions perquè la situació s’ha mantingut fins ara. En una roda de premsa al Col·legi de Periodistes aquest dimecres que ha remès l’ACN, els representants de l’associació agrària han denunciat “l’abús de poder de les grans distribuïdores” que pot infringir la llei de la competència i de la cadena alimentària, perquè les tensions provoquen que es pagui la llei per sota del preu de cost.
“És una conducta que no respon a la lògica de mercat. És inexplicable que tinguin el mateix preu”, ha denunciat Albert Poch, advocat del bufet Redi, que ha assessorat les entitats i els acompanyarà durant tot el procés. La CNMC haurà de decidir si detecta practiques anticompetitives i obrir un expedient per investigar les pràctiques denunciades. En cas que decideixi multar les distribuïdores, la sanció pot arribar al 10% de la facturació d’aquests grups.
La llet, una crisi enquistada
La crisi pels preus de la llet ha provocat un descens de productors a Catalunya. D’aquesta manera el 2001 eren més de 1.000 els que es dedicaven a produir llet. Ara, però el març del 2023 no superaven els 400. Aquests desens és a causa de les males condicions que tenen els productors, que s’han d’enfrontar a una pujada de les despeses mentre el preu de venda continua baixant. “Si seguim amb aquesta tendència d’aquí a 10 anys hi haurà zero explotacions”, ha avisat Marc Xifra responsable del sector Boví de Llet d’Unió de Pagesos.