El Ministeri de Treball ha anunciat aquest dimarts que Catalunya ha reduït un 1% l’atur aquest passat mes de setembre, que acostuma a ser negatiu pel mercat de treball per culpa de la fi de la temporada d’estiu. Davant de la situació els principals sindicats catalans, CCOO i UGT, han celebrat la reculada de l’atur anunciada aquest dilluns. Ara bé, tots dos han coincidit en advertir que cal implementar reformes estructurals, a banda de la reforma laboral.
Concretament, els sindicats han celebrat les “bones dades” del sector industrial i serveis i l’augment de contractació indefinida. Tot plegat ho atribueixen als fruits dels canvis normatius impulsats pel govern espanyol. Ara bé, la nota negativa del mes l’ha donat, segons els sindicats, l’augment de l’atur juvenil en un 8,7%. “L’estacionalitat que hi ha fa difícil comptabilitzar els estudis amb els ingressos al llarg de l’any”, ha lamentat Ricard Bellera, secretari de Treball i Economia de CCOO de Catalunya. En aquest sentit, UGT ha insistit en un comunicat que la nova legislatura ha d’abordar les reformes necessàries per continuar reforçant la qualitat en l’ocupació.
Des de les patronals, Pimec ha exigit “molta cautela en l’anàlisi del comportament real del mercat de treball” català després de la reducció de l’atur en 3.440 persones d’aquest setembre. Alhora la patronal de les pimes ha assenyalat que el mes de setembre ha estat “atípic perquè el bon temps ha fet que s’allarguessin les activitats de temporada”. En aquest sentit, han apuntat que “s’haurà de veure com l’Administració calcula l’atur registrat real davant la finalització de les activitats estacionals i de temporada, després de la reforma laboral i l’increment dels contractes fixos-discontinus”.
Trencament de la tendència
El Govern, per la seva part, ha destacat que “per primer cop es trenca la tendència habitual alcista” de l’atur al setembre i ho ha atribuït a les contractacions vinculades a l’inici del curs escolar i, en segon lloc, a la “desestacionalització” del sector turístic. En concret, el sector de l’educació ha notat un descens de l’atur de 2.300 persones a Catalunya entre docents, monitors d’extraescolars o de menjador. Aquest és un sector altament feminitzat i el seu impuls explica que la reducció de l’atur sigui pràcticament només en dones, ha destacat el secretari de Treball, Enric Vinaixa, en una roda de premsa.
A banda d’aquest factor, ha assegurat que la fi de la temporada estival s’està dilatant molt amb l’augment global de temperatures i la “desestacionalització” del sector. Aquest fet que ha provocat un increment d’aturats “molt més moderat” en el sector turístic del qual és habitual, cosa que ha fet que el global d’aturats sigui més baix que a l’agost.
Finalment, Vinaixa ha negat que aquest comportament del món del treball estigui lligat a l’ús als contractes fixos discontinus, figura impulsada per la reforma laboral en detriment dels contractes temporals. “La contractació ordinària indefinida a augmentar respecte a altres setembres”, ha defensat.
Els sindicats espanyols demanen que no resignar-se
A l’estat, les dades de l’atur no han estat tan positives com a Catalunya. És per això que els secretaris generals de CCOO i UGT, Unai Sordo i Pepe Álvarez, han afirmat que les dades van en la línia d’un mes de setembre normal, però han demanat al govern espanyol que no es resigni a tenir tres milions d’aturats.
Per un costat, Sordo ha subratllat que qualsevol augment de la desocupació no pot considerar-se com una bona notícia, però ha incidit en el fet que setembre acostuma a ser “un mes de transició” en el mercat laboral a causa del model estacional de l’economia espanyola. Així, el dirigent sindical ha subratllat que l’atur ha pujat al setembre “bàsicament” en el comerç, l’hostaleria i l’Administració Pública i, encara que les dades d’afiliació segueixen dades històriques, ha advertit que Espanya “no es pot resignar a taxes d’atur de l’11%”.
Així mateix, Sordo ha apostat per continuar millorant els salaris perquè no caigui la demanda i no disminueixi l’estalvi i que això serveixi per a reactivar l’economia i continuar reduint la taxa d’atur.
En la mateixa línia, Álvarez ha considerat un “gravíssim problema” que Espanya tingui gairebé tres o més milions d’aturats. Alhora, ha afegit que es necessiten posar en marxa polítiques que ajudin aquestes persones a trobar ocupació. En aquest sentit, ha reclamat, que aquest fet per uns serveis d’ocupació “eficaços”, que ofereixin alternatives de formació i que acompanyin als aturats “perquè puguin entrar a treballar en alguna d’aquestes múltiples ocupacions” que les patronals “diuen cada dia” que existeixen, encara que la realitat sigui una altra.
El líder d’UGT ha cridat l’atenció sobre l’increment de l’atur de llarga durada, atribuint-ho a la falta de rotació en el mercat laboral. en aquest sentit, ha reclamat rebaixar-lo mitjançant polítiques actives des de les comunitats autònomes perquè aquests aturats es puguin formar i accedir a un lloc de treball.