MónEconomia
El sector naval encapçala les feines de difícil cobertura a Catalunya
  • CA

El sector naval català no és capaç d’emplenar algunes de les seves vacants laborals. Així ho indica el darrer informe d’ocupacions de difícil cobertura del ministeri de Treball i Economia Social del govern espanyol. Fins a 18 de les 20 professions amb menys oferta tant a Barcelona com a la resta de demarcacions del país es desenvolupen en vaixells. Lidera el rànquing elaborat pel SEPE la posició de frigorista naval –un tècnic encarregat de la instal·lació i reparació de circuits i aparells de refrigeració per al sector navilier–. I com aquest, prop de dues desenes.

Cap activitat dins de la navegació, a més, sembla trobar al servei d’ocupació espanyol els treballadors que demanda. Tant la reparació de vaixells –ni els mecànics navals ni els litorals són una espècie comuna, com tampoc ho són els engreixadors de maquinària naval– com la gestió de les tecnologies a bord, així com els serveis o la conducció mateixa del vehicle tenen grans problemes per cobrir les vacants laborals. Segons la llista, pilots, cuiners i maquinistes per vaixells mercants escassegen al país.

Manquen treballadors navals, a més, a tots els nivells d’especialització i jerarquia. El mercat laboral català no disposa, segons el SEPE, ni de mossos ni d’oficials radioelèctrics. Les empreses del sector s’enfronten també a dificultats extremes pel que fa a la contractació de mariners i contramestres, si bé aquests dos perfils exigeixen un matís. Són la marina mercant i la comercial les que no tenen mariners i contramestres. L’informe del ministeri, però, exclou explícitament els vaixells pesquers de la categoria. Si l’empresa és peix, doncs, hi ha molta més mà d’obra disponible.

Una oficina del servei d'ocupació espanyol / EP
Una oficina del servei d’ocupació espanyol / EP

Pel que fa als serveis, l’adaptació d’altres professions a l’entorn naval no sembla afavorir la contractació. A la llista de les vacants més difícils de cobrir a Catalunya destaquen també els cuiners, cambrers i majordoms de buc; així com els bombers dedicats a la navegació especialitzada. Les empreses tampoc no troben, segons el ministeri, caldereters –els encarregats de mantenir encesa la caldera del vehicle–.

Un sector en creixement

Si bé les ocupacions escassegen, l’economia blava és un dels principals tractors de futur de l’entorn productiu català. En un país endinsat a una expansiva estratègia logística, i amb alguns dels organismes portuaris més potents d’Europa –liderats pel Port de Barcelona–, les activitats relacionades amb el mar ja aporten el 4,3% del producte interior brut de Barcelona, i prop de l’1,5% de l’ocupació. Si s’amplia el focus, però, encara creix més: aquest sector ja genera el 5% del conjunt del Valor Afegit Brut del planeta, segons la Xarxa Espanyola del Pacte Mundial.

Dos perfils no són de mar

De les 20 ocupacions que el ministeri destaca com a pràcticament absents a Catalunya, només dues treballen a terra ferma: els esportistes professionals i els entrenadors esportius. La manca de mà d’obra qualificada, però, es dirigeix a un mercat poc flexible. Només hi ha un grapat de posicions d’esportista d’elit, i encara menys llocs d’entrenador. Així doncs, la manca de professionals no genera excessiva disrupció a un mercat molt limitat. 

Més notícies
Notícia: El Regne Unit pretén militaritzar el control de vagues en sectors clau
Comparteix
El president del Partit Conservador Nadhim Zahawi estudia el desplegament d'efectius militars per "minimitzar l'efecte" de les aturades als transports o el servei de salut
Notícia: La catalana RUBI Group aterra a Turquia per triplicar la facturació
Comparteix
L'empresa fabricant d'eines per al tall i la col·locació de la ceràmica recupera l'activitat a un dels mercats més actius per al seu sector
Notícia: DOMMA, una nova manera de visibilitzar la maduresa femenina
Comparteix
La start-up ajuda a les dones a entendre millor i posar remei als canvis físic i psicològics que acompanyen la menopausa
Notícia: La crisi econòmica accelera la fallida de les granges de Girona
Comparteix
Els preus de les matèries primeres i l'escassa penetració entre les generacions més joves escurça la vida de les empreses del camp a la regió

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a desembre 05, 2022 | 08:12
    Pere Llimonera i Citronell desembre 05, 2022 | 08:12
    Interesante articulo sobre un sector siempre importante y relacionado con muchos otros sectores económicos... El sector Naval catalán y su mercado laboral y evolución, N0 son mas que el reflejo de las "políticas" y la extremadamente mala gobernanza en todo realizada por los partidos separatas suprematas y su arrogancia, derroches y fijaciones en fantasías, inventos, imposturas y ficciones, en lugar de gobernar pensando en solventar los problemas reales; y en hacerlo para toda la población; en lugar de hacerlo solo para ellos mismos, separándose y eliminando las relaciones y conexiones con el resto de España, en lugar de hacerlo solo para parte de las Elites Extractoras y para contentar a grupúsculos de fantasiosos con ideas alocadas, inventos Históricos y Fantasías; con lo que han arruinado Catalunya socialmente, políticamente y económicamente -en todos los sectores o casi-... incluido, obviamente el Sector Naval... Y es curioso, porque, aunque N0 sin problemas, el Sector Naval en el resto del país va bastante bien; se mantienen tanto en producción, reparación y mantenimiento, comercialización transporte, etc. ... Hay astilleros y empresas en relación con el Sector Naval, que a pesar de la enorme competencia a nivel mundial, salen adelante, en todas las regiones del Norte-Costa Atlántica, y en el Mediterráneo, desde Valencia a Andalucía... La marina mercante y la pesquera también salen adelante en todas estas regiones, a pesar de los enormes problemas, las cuotas y enorme competición de otros países a todos niveles... No debería ser diferente para el sector naval catalán; sino igual o mejor...
  2. Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a desembre 05, 2022 | 09:04
    Pere Llimonera i Citronell desembre 05, 2022 | 09:04
    Respecto al sector naval catalán, muy particularmente recuerdo, que unos pequeños astilleros catalanes recibieron un pedido de fabricación y compra de un par de navíos guardacostas para la G Civil, hace 3, 4, o 5 años, mas o menos, porque ahora, es este cuerpo, cada vez mas, es el que se ocupa de la vigilancia litoral cercana... No se en que acabó aquello; y supongo que se realizarían y entregarían, o estarán en fase final de ello... Otros astilleros en el país salen adelante, no sin enorme presión y competencia internacional, con pedidos nacionales y de otros países... "Navantia" la gran empresa de construcción/Diseño/reparación/Astilleros e innovación en el sector Naval, Naval/Militar, energético y otros (a nivel Europeo y Mundial, N0 solo Español; y perteneciente al SEPI), acaba de firmar hace unos días, otro pre-acuerdo de fabricación de 5 Corbetas misileras Avante 2200 con capacidad de combate, para Arabia Saudí, además de los 5 que acaba de finalizar. También va a construir, junto a 2 navieras locales, dos o mas navíos de abastecimiento para la Royal Navy de UK, que acaban de ser adjudicados hace poco por el Gobierno Británico, con parte de la construcción y transferencia de tecnología de Navantia para los astilleros de UK. Existen ademas, la inmediata construcción de 5 modernísimas Fragatas F-110 para la Armada; y "posibles contratos" a la vista para la construcción futura de Corbetas junto a Italia y Francia con ayudas de fondos UE; ademas de la posibilidad realista de futuras Fragatas, submarinos, Navíos de abastecimiento, LHD/Porta-aeronaves, etc., para Australia, Noruega, Turquía, India, Colombia y otros países europeos, americanos o asiáticos... N0 sin muchos problemas el sector naval se defiende... Quizás las autoridades Catalanas deberían tratar de integrarse mas en el Sector Naval con el resto de empresas, organismos e instituciones del país -justo lo contrario que han estado haciendo las ultimas décadas en todo, para aprovechar los pedidos y relativo éxito internacional de que goza el sector a nivel nacional; en vez de negar la ReaLiDaD social, política y económica de las cosas...

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa