Els pagesos gironins obren, mitjançant Unió de Pagesos, una via de comunicació amb el govern espanyol per aixecar el blocatge de l’AP-7. El sindicat, majoritari al camp català, reclama al ministeri d’Agricultura una “reunió al més alt nivell” amb Luis Planas com a “gest” cap a les mobilitzacions al país. Segons ha confirmat el portaveu de l’organització, Narcís Poch, la retirada de la concentració –en cas de produir-se– arribarà després de dinar. Les barricades, doncs, es mantindran a l’autopista com a mínim fins a la tarda d’aquest dimarts.
La Unió de pagesos, en aquest sentit, exigeix al ministeri d’Agricultura “compromisos” per restablir la normalitat a les vies de circulació als volts de Pontós (Alt Empordà). “Depenent que en surti, si els resultats són positius, potser farem un gest de bona voluntat” amb la retirada dels tractors de l’AP-7. Els pagesos concentrats ja han avisat durant el matí que no celebrarien cap assemblea per dissoldre la mobilització sense aquestes concessions ministerials. Reconeixen, però, que no s’espera cap avenç fins a, com a mínim, el migdia.

Segona via negociadora
La comunicació d’Unió de Pagesos amb el ministeri és només una de les dues converses que el moviment manté amb les autoritats coincidint amb les aturades a les principals vies de transport del país. Per part de la plataforma convocant de les mobilitzacions de la darrera setmana, Revolta Pagesa, s’han confirmat discussions amb la Generalitat en el marc d’una reunió a Vic. L’objectiu, asseguren, és avançar “més en ferm” en les mesures que el Govern haurà de prendre per facilitar la precària situació de la pagesia del país. Entre altres qüestions, l’executiu català es va comprometre a millorar les ajudes contra la sequera i a reduir substancialment els tràmits burocràtics que els camperols han de dur a terme.
Tarragona ja s’aixeca
Al contrari dels pagesos gironins, que han posat reivindicacions sobre la taula per aixecar les seves aturades a les vies empordaneses, els pagesos de Tarragona ja han abandonat les mobilitzacions encetades ahir. Després d’una assemblea celebrada a mig matí, els camperols concentrats al Port de Tarragona –un dels centres logístics més importants en la importació d’aliments al país– els tractors s’han anat retirant, després d’una nit “cansada i amb molt de fred”, segons el responsable nacional de la fruita seca d’Unió de Pagesos Sergi Martin.
Així, els manifestants han complert amb les previsions d’aturar la circulació durant un dia sencer, sense cap pròrroga per objectius negociadors. Val a dir que la mobilització a les comarques del sud ha estat de les més efectives pel que fa a aturar l’activitat econòmica de la zona: segons els organitzadors, el blocatge de les entrades del Port va aconseguir reduir durant el passat dilluns un 83% el trànsit de camions de producte per la infraestructura.