Iberia i els sindicats han posat fi al conflicte. Després de moltes setmanes de converses, conflictes i quatre dies de vaga durant l’operació tornada de Nadal, les dues parts han tancat aquest divendres un acord sobre la creació d’una nova empresa que s’encarregarà del servei d’autohandling dins del grup IAG. Tal com ha explicat Iberia en un comunicat, aquest acord també contempla la sortida voluntària de 1.727 treballadors, que marxaran amb baixes incentivades o prejubilacions fins al 31 de desembre del 2026. L’acord s’ha produït després que aquest dijous l’aerolínia donés un ultimàtum als treballadors perquè es pronunciessin en un termini màxim de 24 hores sobre si donaven o no el vistiplau a la nova empresa.
En el darrer concurs que va convocar Aena per a la gestió dels serveis de terra als aeroports de la seva xarxa, Iberia va quedar fora de vuit dels principals aeroports, inclòs el del Prat. Els treballadors, per part seva, van reaccionar a aquest fet i van demanar que l’aerolínia s’autogestionés el servei, tal com permetia Aena, en comptes d’entrar a formar part de la plantilla de les noves empreses.
Un punt d’inflexió
Va ser després de la vaga de principis de gener, feta durant l’operació tornada de Nadal, quan Iberia va proposar la creació d’una nova empresa dins del grup IAG amb la idea que els treballadors conservessin les mateixes condicions laborals i fer un ERO de 1.727 treballadors. Segons Iberia, aquests empleats marxen amb condicions “sensiblement millors” a les del conveni del sector.
Aquest acord ha estat motiu de celebració per Iberia. En el comunicat, ha elogiat el “sentit de la responsabilitat dels representants sindicals i dels vuit mil treballadors del handling d’Iberia”. Tanmateix, ha assenyalat que “han fet un pas endavant per fer dels serveis aeroportuaris un negoci amb un present notable i un futur sòlid i viable”.