MónEconomia
Díaz castiga la CEOE i apuja l’SMI un 5%, tal com exigien els sindicats

Finalment, els sindicats han tornat a guanyar la batalla per apujar l’SMI. Segons ha anunciat aquest divendres el secretari d’estat de Treball, Joaquín Pérez Rey, el govern espanyol ha tancat un acord per fixar la pujada del salari mínim interprofessional (SMI) en un 5%. “El govern ha fet un gran esforç per intentar arribar a un acord amb totes les organitzacions sindicals i empresarials”, ha dit després de la darrera trobada amb els agents socials. Aquest nou acord suposa que l’SMI s’incrementi 54 euros i passi de 1.080 a 1.134 euros mensuals en 14 pagues, una pujada amb efectes retroactius al mes de gener. “Això beneficia a més de dos milions i mig de treballadors”, ha resolt després d’una reunió que ha durat unes dues hores.

Amb aquest acord amb els sindicats Treball ha complert al peu de la lletra l’avís de la vicepresidenta Yolanda Díaz quan va alertar a la CEOE que si es despenjaven de l’acord el salari mínim augmentaria molt per sobre del 4% que havia proposat. De fet, el govern espanyol ha decidit donar als sindicats tot el que havien demanat fins ara en aquestes negociacions, ja que tal com ha passat els últims anys, la CEOE ha decidit despenjar-se de l’acord al·legant que no s’han atès les seves demandes d’indexar l’SMI als contractes públics i d’establir bonificacions per al sector del camp. Tot i això, tant el Ministeri de Treball com els sindicats majoritaris estaven disposats a signar una pujada de l’SMI del 4% si les organitzacions empresarials se sumaven a un pacte tripartit.

El secretari general de la UGT, José Álvarez i el secretari general de CCOO, Unai Sordo / EP
El secretari general de la UGT, José Álvarez i el secretari general de CCOO, Unai Sordo / EP

A principis de l’any passat, el Govern va acordar, només amb els sindicats, una pujada de l’SMI del 8% per a 2023. El seu compromís per a aquesta legislatura és fixar, per llei, que aquesta renda mínima sempre ha de ser equivalent al 60% del salari mitjà. La CEOE tampoc es va sumar a les pujades de l’SMI de 2022 i 2021 acordades pel Govern de Pedro Sánchez amb CCOO i UGT, però sí que va pactar amb ells l’increment de 2020, quan va augmentar des dels 900 als 950 euros mensuals.

Més de 2,5 milions de beneficiats

Durant la seva intervenció, Pérez Rey ha agraït als sindicats i a la patronal el seu esforç negociador i ha assegurat que la nova pujada de l’SMI beneficiarà a més de 2,5 milions de persones, de les quals un terç seran dones i joves. “Aquesta pujada ens permetrà també apujar el salari per hora de les empleades de llar i continuar avançant en un país més pròsper, que acabi amb el diferencial salarial amb Europa, que continuï lluitant contra la bretxa de gènere i que redimeixi de l’element fatal que és la pobresa salarial”, ha subratllat el secretari d’estat.

El president de la CEOE, antonio Garamendi / Carlos Luján - Europa Press
El president de la CEOE, antonio Garamendi / Carlos Luján – Europa Press

En aquesta línia, Pérez Rey també ha destacat que l'”altura de mires” dels sindicats per tancar aquest nou pacte i ha indicat que des que es va iniciar la senda ascendent de l’SMI, aquesta renda mínima s’ha revalorat un 52%, la qual cosa ha contribuït a reduir la pobresa salarial en un 25%.

Cal recordar que a principis de l’any passat, l’executiu espanyol va acordar una pujada de l’SMI del 8% amb el suport dels sindicats. El seu compromís per a aquesta legislatura és fixar, per llei, que aquesta renda mínima sempre ha de ser equivalent al 60% del salari mitjà. Per contra, la CEOE tampoc es va sumar a les pujades de l’SMI de 2022 i 2021 acordades pel govern espanyol amb CCOO i UGT, però sí que va pactar amb ells l’increment de 2020, quan va augmentar des dels 900 als 950 euros mensuals.

Més notícies
Notícia: La inflació rebota fins al 3,2% a Catalunya per tancar el 2023
Comparteix
Els preus a Catalunya han pujat només una dècima respecte a l'onada del novembre
Notícia: Esade carrega contra la “no-reforma” europea del mercat elèctric
Comparteix
L'estudi lamenta que la reforma "no aconsegueix desenvolupar mercats europeus eficients per a la seva integració"
Notícia: Grifols torna a esfondrar-se a Borsa malgrat les explicacions als inversors
Comparteix
La companyia catalana d'hemoderivats cau un 16%, per sota dels 10 euros per acció | Experts i grans actors financers criden a la prudència i reiteren la salut operativa de l'empresa
Notícia: El creador ChatGPT admet que no pot entrenar la IA sense copiar continguts
Comparteix
El parlament britànic està estudiant la creació d'una llei per regular les intel·ligències artificials generatives

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa