MónEconomia
Carreteres tallades i cues arreu de Catalunya per les protestes dels pagesos

Les carreteres catalanes pateixen les primeres cues i afectacions per les protestes i les marxes lentes dels pagesos, que han tallat una desena de punts clau del país per denunciar l’abandonament del sector. El Servei Català de Trànsit (SCT) ha informat de retencions en una vintena de carreteres catalanes, entre les quals hi ha l’A-2 a Lleida, la GI-634 a Girona i l’N-340 i l’AP-7 al Penedès. La pagesia catalana ha decidit sortir al carrer per protestar contra l’augment de costos de producció, l’excés de burocràcia i la mala planificació per lluitar contra la sequera que afecta el país. Està previst que centenars de tractors de Ponent, la Catalunya Central i Girona surtin al carrer en una jornada de mobilitzacions que serà una avantsala de les protestes del 13 de febrer a la frontera francesa, el Port de Tarragona i Mercabarna i les del 21 de febrer a Madrid.

“El 2023 va ser colpidor i el 2024 no va millor. Els ànims estan molt tocats, l’economia està molt tocada, comencem a veure puntes de sobreendeutament al sector agrari i ramader, es van disparar els costos de producció”, lamenten des d’Unió de Pagesos. Una de les protestes més multitudinàries ha sigut la de Sant Fruitós de Bages (Bages), on s’hi han concentrat més de 400 tractors procedents del Solsonès, el Berguedà, el Moianès, l’Anoia i el Bages per tallar l’Eix Transversal (C-25) i l’Eix del Llobregat (C-16) a l’altura de Sallent. Amb el lema “La nostra fi, la vostra fam”, els pagesos asseguren que estan “tips” de ser l’ase dels cops i han celebrat que fi el sector s’hagi rebel·lat contra les polítiques agràries que amenacen de fer desaparèixer, tot i que molts consideren que fan “tard”. 

L’èxit de les protestes a França, on els pagesos han aconseguit doblegar el govern d’Emmanuel Macron després de setmanes de mobilitzacions, han encoratjat els agricultors catalans. Aquest dimarts han muntat talls a l’A-2 a Fondarella (Pla d’Urgell), a l’AP-7 a Medinyà (Gironès), a la C-25 i la C-16 a Sant Fruitós de Bages (Bages), a la C-17 a Vic (Osona) i Parets del Vallès (Vallès Oriental), a l’-N-340 a l’Aldea (Baix Ebre) –a més de marxes lentes a Móra d’Ebre (Ribera d’Ebre) fins a Gandesa (Terra Alta)–, a l’N-260 a la Seu d’Urgell (Alt Urgell) i a la C-13 a Sort (Pallars Sobirà).

Els pagesos s’afarten de l’abandonament del sector

La pagesia catalana ha sortit a tallar carreteres per l’augment dels costos de producció, que després no poden repercutir en el preu de venda, i els greus efectes de la sequera. Després de mesos de queixes i laments, la gota que ha fet vessar el got ha sigut la imposició per part de la Unió Europea d’un quadren de camp digital, un document on s’unifiquen els registres existents d’informació agrària, indispensable per demanar ajuts europeus. Els agricultors carreguen contra el govern espanyol per haver “centrifugat” al sector el cost de la digitalització exigida per Brussel·les. També reclamem que s’elimini l’abús de posició que pateixen els petits productors, que ara estan obligats a vendre per sota de preu de cost, i volen plans estratègics de la política agrària comuna (PAC) adaptats a la realitat mediterrània.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa