La darrera jornada de la vaga de handling a Iberia arriba a les sis de la tarda amb un seguiment del 18% per part dels treballadors no afectats pels serveis mínims. Els sindicats convocants –CCOO, UGT, la Unió Sindical Obrera i el comitè intercentres del servei– arriben al final del procés vaguístic sense resolució per al conflicte generat per la pèrdua de la concessió de la gestió d’equipatges per part de la filial d’IAG.
La companyia ha reconegut afectacions significatives sobre el bon funcionament de l’operativa, especialment durant les primeres hores del dia, amb l’Aeroport del Prat com un dels centres més afectats. Segons han confirmat, fins a les 18.30 s’havien enlairat 370 vols, encara lluny dels 509 que hi havia programats per a aquest mateix dilluns. Si bé el matí ha estat complicat per als passatgers afectats, “les maletes s’estan regularitzant i estan preparades per ser enviades als clients”, declaren des de l’empresa, tot assegurant que la situació s’ha estabilitzat amb el transcurs del dia.
Si bé els treballadors esperaven que les mobilitzacions tinguessin especial efecte durant el passat diumenge dia 7, dia clau de l’operació retorn de les festes de Nadal, durant el dilluns s’ha aconseguit entorpir l’operativa en la represa dels viatges de negocis. La vaga ha colpejat no només els vols d’Iberia i les seves filials, sinó de totes les aerolínies que contracten Iberia Airport Service, la concessionària de serveis de terra que va perdre la llicència a tots els aeroports espanyols on mantenia l’activitat, amb l’excepció de Barajas. Els càlculs previs a la vaga apuntaven a la cancel·lació d’uns 400 vols, i les aturades han obligat a reubicar més de 36.000 passatgers.

Tensió negociadora
Els treballadors del servei de handling d’Iberia alertaven que la subrogació a les noves empreses concessionàries els exclou de les millores que s’assoleixi en la negociació col·lectiva en el si de l’aerolínia espanyola. Les demandes dels sindicats contemplaven una transició cap a l’autohandling, és a dir, que totes les filials d’Iberia mantinguin els seus propis serveis de terra, en comptes de derivar-los a les empreses que han guanyat els concursos d’Aena. En principi, la companyia descartava aquesta opció, en tant que “no és rendible”. El secretari general de la Unió General de Treballadors a Catalunya, Camil Ros, va arribar a acusar la direcció de “deixar-se perdre” el concurs públic.
Durant la darrera jornada de mobilitzacions, la Unió Sindical Obrera, una de les agrupacions convocants, ha amenaçat amb noves mobilitzacions davant l'”immobilisme” de la companyia. Per la seva banda, i arran dels efectes de les aturades de les darreres quatre jornades, la direcció ha obert la porta a tornar a la taula de diàleg. En declaracions a l’agència ACN; la directora de recursos humans d’Iberia Celia Martínez Calderón ha assegurat que “no hi ha inconvenient a trobar una solució intermèdia, amb un escenari que sigui viable com a negoci, compleixi amb tots els drets dels treballadors i garanteixi la seva continuïtat en el futur”. Si bé la directiva sosté que la vaga “no ha tingut gaire incidència”, des de l’empresa reconeixen afectacions amb l’equipatge que s’han “regularitzat” majoritàriament en el mateix dia. “S’està fent un esforç molt important”, subratlla Martínez Calderón.
Nova reunió amb l’empresa
Els sindicats, en arribar a la fi de la convocatòria de vaga, han lloat un seguiment per part de la plantilla que consideren “digne d’elogi”. Arran dels efectes de les aturades sobre el servei, els representant dels treballadors lamenten que “tot i la incidència”, Iberia mantingui la seva postura. Ara bé, han confirmat una nova reunió amb la direcció programada per al pròxim dimarts a partir de la una del migdia. En aquest, sentit, des de CCOO i la UGT esperen que “ara sí, l’empresa vulgui assolir acords”.