La vaga dels treballadors de servei de terra d’Iberia ha obligat la companyia i les seves filials a cancel·lar més de 440 vols entre el 5 i el 8 de gener. Les aturades, programades per coincidir amb Reis i l’operació retorn de les festes de Nadal, afectaran, segons la companyia, més de 45.000 passatgers. El conflicte sorgeix de la negativa de l’aerolínia a gestionar el seu autohandling després de perdre les concessions d’Aena a vuit aeròdroms espanyols –entre ells El Prat i Barajas–.
Les converses per evitar la vaga es van trencar el passat dijous després que la companyia oferís CCOO, UGT i USO un “model híbrid” de gestió de l’autohandling participada per filials d’Iberia, una proposta que els sindicats van titllar de “trilerisme”. Mentre que l’aerolínia rebutja les protestes dels treballadors, en tant que el V conveni sectorial assegura la feina i uns mínims quant a condicions laborals a tota la plantilla –que haurà de ser surrogada–, la part social exigeix que la direcció mantingui el seu propi serveix i proposi un expedient de regulació de l’ocupació amb indemnitzacions per al possible excedent de personal que hi sorgeixi. Les relacions entre les parts es van trencar malgrat la participació del servei de mediació de la Comunitat de Madrid.
Afectació de curta distància
Dels 444 vols afectats, la immensa majoria corresponen als serveis directes d’Ibera, fins a 270. 64 seran trànsits d’Ibera Express, mentre que Air Nostrum registra els 110 restants. L’efecte es notarà majoritàriament als vols dins de l’Estat espanyol, així com en viatges internacionals de curta durada. Els vols llargs, segons ha anunciat l’empresa, es mantindran “pràcticament tots.
Canvis en els vols
Iberia ja ha alertat els més de 45.000 passatgers afectats durant les dates de les aturades que podran demanar o bé un canvi de dia per al seu vol o bé el reemborsament del bitllet. Per a aquells viatgers amb vols que no estiguin directament afectats pel conflicte, l’empresa obre la possibilitat de reagendar els seus títols. L’aerolínia, però, ja ha alertat els usuaris que les gestions “tindran un temps d’espera major a l’habitual”, a causa de l’elevada concentració de peticions.