Les primeres hores de la vaga dels serveis de terra d’Iberia no semblen haver afectat significativament l’experiència dels viatgers. Els elevats serveis mínims -en aeroports com el de Santa Cruz, a La Palma, han arribat al 100%- ha contribuit a una baixa afectació, segons els càlculs de la companyia, a tots els recintes afectats. El passat divendres, primer dia de protestes, la filial d’IAG va estimar un efecte d’un 14,4% sobre el conjunt de la seva plantilla a l’Estat; mentre que el matí d’aquest dissabte, ha xifrat el seguiment en un 16,5%. El Prat hauria despertat, asseguren, amb un ínfim 1,1% d’abast de la vaga. La delegada de la Unió Sindical Obrera a Madrid-Barajas i vicesecretària de sector aeri de l’organització, Isabel Rubio, ha rebutjat les crides a la calma de l’aerolínia. Segons Rubio, “les repercussions de l’aturada no es veuen els primers dies, sinó al final”. “És un efecte dominó -avisa la sindicalista- es queden maletes avui, però es farà més gran demà, i quan arribem a l’últim dia es veurà realment la reprecussió”.
Des del sindicat asseguren que la percepció dels treballadors és “diferent” a la de la companyia, amb efectes més profunds sobre la mobilitat durant les hores que el handling ha quedat aturat. A més, segons les seves estimacions, les pitjors hores de la vaga encara no han arribat. Els càlculs de l’USO apunten que el dia “més complicat” per a Iberia i les seves filials serà el pròxim diumenge, jornada en la qual es concentrarà la majoria dels trajectes aeris de l’operació tornada de les festes de Nadal. El ritme d’operacions, fins ara, no ha estat gaire afectat: les tres aerolínies del Grup Iberia havien deixat programats prop de 400 vols per a aquest dissabte i, fins a la una del migdia, ja havien despegat prop de 160.

Per ciutats, la multinacional ha hagut de buscar sortides alternatives per al transport d’equipatges en algunes de les seves places clau. Les maletes d’alguns vols que han despegat des de Bilbao han hagut de ser transportades per carretera; mentre que a Barcelona s’ha optat per carregar-les en “vols posteriors” que, asseguren, arribaran a temps a les destinacions previstes. A aeròdroms més petits, però, els efectes ja s’han fet palesos: el grup ha reconegut “incidents localitzats” a Gran Canaria, on les aturades dels treballadors de handling han evitat la càrrega de les bodegues d’alguns avions. En aquests casos, la multinacional es compromet a “treballar per enviar-les als propietaris amb la major brevetat possible”.
Concurs “deixat perdre”
Les mobilitzacions dels treballadors s’han activat després de la impossibilitat d’arribar a un acord de la companyia per resoldre la situació generada per la pèrdua de la concessió del servei de handling per part d’Iberia en el darrer concurs públic impulsat per Aena. Si bé l’aerolínia ha recorregut la decisió, el secretari general de la UGT a Catalunya Camil Ros ha acusat la direcció de “deixar perdre” la llicència per “augmentar la precarietat” entre els treballadors -una acusació rebutjada per la directora de recursos humans de la firma, Celia Martínez-. La plantilla d’Iberia, després de la pèrdua del servei, serà subrogada a les noves empreses concessionàries. Els empleats, recorda l’empresa, mantindran els beneficis del conveni col·lectiu sectorial; si bé no podran afegir-se a les futures millors pactades amb la filial d’IAG.
Seguiment limitat
A tancament de la jornada de dissabte, Iberia ha xifrat el seguiment de la vaga en un 15,84%, fet que ha permès conservar un 77% de la puntualitat dels vols. Més enllà dels efectes sobre l’operativa aèria, la companyia celebra el compliment dels serveis mínims a tots els aeroports afectats. Dels 456 vols programats per la firma i les seves filials durant la jornada, han arribat a operar 317.