CCOO i UGT van anunciar aquest dimecres al vespre que convocaven una vaga a Iberia durant les pròximes vacances de Nadal. Concretament, l’aerolínia espanyola es veurà afectada els dies 29, 30 i 31 de desembre i 1, 4, 5, 6 i 7 de gener per aquesta vaga, ja que la companyia s’ha negat a crear un autohandling als aeroports on ha perdut la llicència. En el comunicat on s’anuncia l’aturada, els sindicats informen de després d’haver celebrat diferents reunions amb Iberia i IAG, l’empresa no ha acceptat crear l’autohandling que doni servei a les aerolínies del grup. Així, han decidit convocar aquesta vaga per a la temporada de Nadal.
El conflicte va néixer quan Aena va treure a concurs l’assistència a terra de les aeronaus i Iberia no va aconseguir imposar la seva oferta a vuit aeroports, en una decisió que no descarta recórrer davant dels tribunals. Mentrestant, i davant les inquietuds que ha creat la situació, la plantilla va demanar a la direcció que fes ella mateixa el servei per als avions d’IAG en aquests aeroports prescindint de les empreses guanyadores del concurs. Tot i les demandes, Iberia considera aquesta opció del tot “inviable”.
Per altra banda, Iberia, a través d’un altre comunicat, va mostrar “la seva enorme decepció” davant aquesta “irresponsable convocatòria” de vaga, ja que assegura haver estat en contacte contínuament amb els agents socials des que es va resoldre el concurs de handling d’Aena, el passat 26 de setembre, per a “satisfer les principals inquietuds dels seus treballadors”. Alhora, Iberia considera que una vaga en aquestes dates “danya irreparablement el dret a les vacances i a la reunificació de famílies i amics” de manera “irresponsable”.
Aquesta vaga arriba perquè els treballadors d’Iberia que tenien com a centre de treball un dels aeroports on l’empresa ha perdut la llicència, segons el conveni col·lectiu, passaran a ser subrogats a la nova empresa adjudicatària del concurs d’Aena i tindran com a garanties el manteniment del salari, de la jornada actual i dies de vacances, antiguitat, mateix contracte, revisió salarial, dels drets adquirits en l’ús de bitllets d’avió i dels plans de pensions. És per això que segons Iberia, “la nova situació provocada per la resolució dels concursos de handling d’Aena no posa en risc ni un sol lloc de treball de cap treballador d’Iberia”.
L’autohandling no és viable
Tot i les peticions dels treballadors, Ibèria ha assegurat als sindicats que l’autohandling i la subrogació parcial no és una solució viable perquè es quedarien al grup les persones de major edat i, per tant, amb major salari. Això significa que els operadors adjudicataris del concurs comptarien amb el personal de menor cost salarial, per la qual cosa podrien oferir uns preus molt més competitius que els que es poden aconseguir mitjançant l’autohandling, creant una bretxa de competitivitat.
A més, aquesta diferència de competitivitat, Iberia assegura que també li impediria complir amb el nivell de rendibilitat que el grup té compromès amb els seus accionistes. En aquest sentit, consideren que si passessin a fer autohandling la companyia estaria premiant econòmicament als guanyadors del concurs d’Aena i a les aerolínies internacionals amb qui competeix, la qual cosa es traduiria en “pitjors resultats, incapacitat de creixement i una amenaça al conjunt dels seus treballadors”.